Przejdź do treści
Źródło artykułu

NASA testuje projekt naddźwiękowego samolotu firmy Boeing

Obecnie opracowywane jest wiele technologii, których zadaniem jest ograniczenie gromów dźwiękowych wytwarzanych przez samoloty podczas przekraczania prędkości dźwięku, a także wskrzeszenie programu komercyjnych lotów naddźwiękowych. W ramach tych wysiłków, Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA) testowała z firmą Boeing dwa potencjalne projekty konstrukcji tego typu.

Modele były testowane w naddźwiękowym tunelu aerodynamicznym NASA Glenn Research Center w Cleveland, w stanie Ohio. Jeden z nich był wykorzystywany do pomiaru ciśnień, które tworzą grom dźwiękowy. Badania przeprowadzone przez NASA były finansowane przez Boeinga oraz koncern Lockheed Martin i mają pomóc opracować konstrukcję małego samolotu naddźwiękowego, który przewoziłby od 30 do 80 pasażerów i potencjalnie mógłby wejść do służby do 2025 r.

Analiza komputerowa NASA wykazała, że długi, smukły kadłub może zmniejszyć głośność gromu dźwiękowego, jednak opracowany projekt, którego długość wynosi 342 m (800 stóp), nie jest przystosowany do korzystania z obecnej infrastruktury lotniskowej. "Długi, wąski kadłub nie jest praktycznym rozwiązaniem", powiedział Peter Coen, kierownik projektu w NASA Langley Research Center w Wirginii. "W naszym dążeniu do redukcji boomu, badamy całe, trójwymiarowe kształty statku powietrznego, obejmujące również konfiguracje silników", dodał.

Naukowcy mają na celu stworzenie projektu, który pomoże zmodyfikować kształt fal wytwarzanych przez samolot w sposób, który sprawi, iż kiedy taka fala dojdzie do ziemi, grom będzie prawie niesłyszalny. Choć kolejna pasażerska konstrukcja naddźwiękowa prawdopodobnie powstanie dopiero za dekadę lub dwie, naddźwiękowe odrzutowce biznesowe mogą znaleźć się w powietrzu znacznie szybciej, bowiem lżejsze samoloty tworzą słabsze fale uderzeniowe, przez co wyzwania projektowe są łatwiejsze do rozwiązania.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony