Przejdź do treści
Źródło artykułu

Firma Daher-Socata prezentuje nowy samolot TBM 900

12 marca, we Francuskim Tarbes, firma Daher - Socata zaprezentowała swój nowy model jednosilnikowego, turbośmigłowego samolotu - TBM 900. Wśród 26 modyfikacji w stosunku do swojego poprzednika, modelu TBM 850, w certyfikacie TBM 900 znalazły się miedzy innymi:

  • zwiększona maksymalna prędkość podróżna, która wynosi 330 węzłów na wysokości 28 tys. stóp;
  • zasięg prawie 2800 km z pięcioma dorosłymi osobami na pokładzie, przy zachowaniu tej samej pojemności zbiorników paliwa 1100 litrów;
  • spalanie na poziomie 140 litrów paliwa na godzinę lotu, (mniejsze zużycia paliwa stosunku do TBM 850);
  • zwiększona moc startowa z 700 KM do 850 KM, a co za tym idzie skrócenie rozbiegu;
  • nowe kompozytowe 5-cio łopatowe śmigło;
  • demontowane osłony podwozia w celu operacji z pasów trawiastych;
  • winglety na końcach skrzydeł;
  • karbonowe elementy konstrukcyjne;
  • dodatkowe drzwi wejściowe dla pilota jako wyposażenie standardowe;
  • jedna dźwignia do sterowania silnikiem
  • nowy design panelu awioniki oraz foteli

Jak informuje Daher - Socata, modyfikacje i ulepszenia, które doprowadziły do powstania TBM 900 obejmują także zastosowanie spojlerów na sterze kierunku, nowego stożka ogonowego, przeprojektowanej zapory ogniowej w komorze silnika dla lepszego przepływu powietrza, osłon z włókna węglowego i nowych rur wydechowych.

Nowością są także rozszerzone funkcje interfejsów człowiek-maszyna, począwszy od ergonomicznego wolantu z nowymi funkcjami poprzez bardziej przejrzysty panel kokpitu, unowocześniony system sterowania, a skończywszy na nowej kolumnie sterowania ciągiem silnika z ogranicznikiem momentu obrotowego, który umożliwia korzystanie przy starcie z mocy 850 KM i całkowicie odnowionej instalacji elektrycznej z 300 - amperowym rozrusznikiem. Firma Daher - Socata działa w 35 krajach i dostarczyła dotychczas ponad 660 egzemplarzy samolotów TBM, które spędziły w powietrzu ogółem około 1,1 mln godzin.

Dostawy nowego modelu mają rozpocząć się jeszcze w tym miesiącu. Mimo wielu zamian parametrów samolotu, TBM 900 zachowuje kształt oraz silnik Pratt & Whitney Kanada PT6A - 66D swojego poprzednika. Cena wersji podstawowej to 3,5 mln dolarów, a cena modelu z pełnym wyposażeniem 3,65 mln dolarów. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony