Firma Daher-Socata prezentuje nowy samolot TBM 900
12 marca, we Francuskim Tarbes, firma Daher - Socata zaprezentowała swój nowy model jednosilnikowego, turbośmigłowego samolotu - TBM 900. Wśród 26 modyfikacji w stosunku do swojego poprzednika, modelu TBM 850, w certyfikacie TBM 900 znalazły się miedzy innymi:
- zwiększona maksymalna prędkość podróżna, która wynosi 330 węzłów na wysokości 28 tys. stóp;
- zasięg prawie 2800 km z pięcioma dorosłymi osobami na pokładzie, przy zachowaniu tej samej pojemności zbiorników paliwa 1100 litrów;
- spalanie na poziomie 140 litrów paliwa na godzinę lotu, (mniejsze zużycia paliwa stosunku do TBM 850);
- zwiększona moc startowa z 700 KM do 850 KM, a co za tym idzie skrócenie rozbiegu;
- nowe kompozytowe 5-cio łopatowe śmigło;
- demontowane osłony podwozia w celu operacji z pasów trawiastych;
- winglety na końcach skrzydeł;
- karbonowe elementy konstrukcyjne;
- dodatkowe drzwi wejściowe dla pilota jako wyposażenie standardowe;
- jedna dźwignia do sterowania silnikiem
- nowy design panelu awioniki oraz foteli
Jak informuje Daher - Socata, modyfikacje i ulepszenia, które doprowadziły do powstania TBM 900 obejmują także zastosowanie spojlerów na sterze kierunku, nowego stożka ogonowego, przeprojektowanej zapory ogniowej w komorze silnika dla lepszego przepływu powietrza, osłon z włókna węglowego i nowych rur wydechowych.
Nowością są także rozszerzone funkcje interfejsów człowiek-maszyna, począwszy od ergonomicznego wolantu z nowymi funkcjami poprzez bardziej przejrzysty panel kokpitu, unowocześniony system sterowania, a skończywszy na nowej kolumnie sterowania ciągiem silnika z ogranicznikiem momentu obrotowego, który umożliwia korzystanie przy starcie z mocy 850 KM i całkowicie odnowionej instalacji elektrycznej z 300 - amperowym rozrusznikiem. Firma Daher - Socata działa w 35 krajach i dostarczyła dotychczas ponad 660 egzemplarzy samolotów TBM, które spędziły w powietrzu ogółem około 1,1 mln godzin.
Dostawy nowego modelu mają rozpocząć się jeszcze w tym miesiącu. Mimo wielu zamian parametrów samolotu, TBM 900 zachowuje kształt oraz silnik Pratt & Whitney Kanada PT6A - 66D swojego poprzednika. Cena wersji podstawowej to 3,5 mln dolarów, a cena modelu z pełnym wyposażeniem 3,65 mln dolarów.
Komentarze