FAA wzywa do utrzymania manualnych zdolności pilotowania samolotów
Autopilot i automatyczne przepustnice powszechnie stosowane w nowoczesnych samolotach są przydatnymi urządzeniami, które być może jednak doprowadziły już do zmniejszenia umiejętności pilotów, ogłosiła Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) w specjalnej publikacji. Na początku bieżącego miesiąca Agencja wydała Safety Alert, w którym zachęca do ręcznego pilotowania statków powietrznych.
W dokumencie Safety Alert for Operations (SAFO) Agencja potwierdziła wzrost błędów i incydentów lotniczych spowodowanych manualnym sterowaniem samolotami i twierdzi, iż ciągłe korzystanie z automatycznych systemów "może doprowadzić do zmniejszenia zdolności szybkiego odzyskania kontroli przez pilota nad maszyną w momencie jej przejścia w niepożądane położenia". SAFO zachęca operatorów do "podjęcia zintegrowanego podejścia poprzez położenie nacisku na ręczne pilotowanie w przypadku wykonywania lotów szkolnych, ale też normalnych operacji lotniczych.
Według SAFO, ćwiczenia manualnej kontroli nad statkiem powietrznym powinny obejmować operacje w przestrzeni non-RVSM (Reduced Vertical Separation Minimum) i warunkach niskiego obciążenia ruchem lotniczym. FAA równocześnie wzywa operatorów do opracowania i przeglądu swojej polityki w celu zapewnienia, że piloci rozumieją, kiedy korzystanie z automatycznych systemów jest korzystne - np. podczas wzmożonego ruchu lotniczego i warunków, które wymagają wykonania precyzyjnych manewrów. FAA uznaje, że niektóre warunki pracy załogi mogą ograniczać zdolność do wykonania lotu z kontrolą manualną. Pełny tekst SAFO dostępny jest tutaj
Komentarze