Embraer Super Tucano samolotem wsparcia wojsk USA
Firma Embraer ogłosiła, iż jej turbośmigłowy jednosilnikowy samolot S-29 Super Tucano został wybrany przez Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych jako maszyna wsparcia lotniczego. Konstrukcja ta po raz drugi zwyciężyła w przetargu, jednak za pierwszym razem jego rozstrzygnięcie zostało oprotestowane przez spółkę Hawker Beechcraft, poprzedniczkę obecnej Beechcraft Corporation. Hawker oferował armii model AT-6B, ale przegrał z brazylijskim producentem.
W następstwie tej decyzji, Hawker wysunął zastrzeżenia prawne, a sąd wojskowy zmuszony został do zrewidowania swojego wyboru. Teraz wojsko ponownie wybrało produkt firmy Embraer, przyznając spółce warty 427 mln dolarów kontrakt na 20 lekkich samolotów wsparcia oraz wyposażenie, które ma być dostarczone w ramach partnerstwa z firmą Sierra Nevada Corporation. Po ogłoszeniu zwycięzcy Beechcraft wydał krótkie oświadczenie: "Mimo, że US Air Force nie wybrały samolotu AT-6 dla programu Light Attack Aircraft to spółka Beechcraft kontynuuje prace nad dalszym jego rozwojem. Jesteśmy rozczarowani, że nasza oferta nie znalazła uznania. Spotkamy się z przedstawicielami USAF i w kwestii omówienia tego tematu i określenia naszych przyszłych kroków".
W ramach programu Light Air Support, samoloty A-29 Super Tucano będą wykorzystywane do szkolenia pilotów, misji rozpoznania i lekkich operacji wsparcia lotniczego. Embraer twierdzi, iż siły powietrzne 9 krajów użytkują już ponad 170 statków powietrznych tego typu, a flota A-29 spędziła w powietrzu ponad 180 tys. godzin lotu i wykonała 28 tys. godzin lotów bojowych. Maszyna może przewozić elektroniczne i optyczne oprzyrządowanie na podczerwień, systemy laserowe i bezpieczne systemy radiowe z łączami danych. Samoloty dostarczone do US Air Force będą produkowane w fabryce w Jacksonville na Florydzie.
Komentarze