Przejdź do treści
Lotnisko Ramenskoye (plan rozbudowy)
Źródło artykułu

Avia Solutions Group rozbuduje i będzie zarządzać czwartym moskiewskim lotniskiem

Avia Solutions Group, międzynarodowy holding lotniczy, którego akcje są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, podpisał umowę o współpracy z korporacją państwową Rostec, największym w Rosji państwowym zrzeszeniem spółek. Obie firmy stworzą joint venture w celu realizacji projektu budowy portu lotniczego Ramenskoye, czwartego lotniska pasażerskiego dla Moskwy.

Avia Solutions Group zainwestuje w projekt ok. 32 mln dolarów i będzie kontrolować do 75 proc. akcji nowej spółki. Wkładem Rosteca, rosyjskiego giganta przemysłowego, będą należące do niego ziemia i nieruchomości znajdujące się na terenie lotniska Ramenskoye. Szacuje się, że w ciągu siedmiu lat w budowę czwartego moskiewskiego portu lotniczego zostanie zainwestowane ok. 236 mln dolarów. 

Obie firmy, Avia Solutions Group oraz Rostec, który obecnie zrzesza ponad 600 spółek i zatrudnia w sumie ponad milion osób, będą realizować projekt rozbudowy lotniska Ramenskoye w trzech etapach, zaplanowanych na lata 2014-2019. W chwili obecnej Ramenskoye, znane także pod nazwą lotnisko Żukowski, ma dwa pasy startowe, w tym najdłuższy w Europie (5400 m). W celu przekształcenia istniejącego lotniska w pełnoprawny międzynarodowy cywilny port lotniczy spółka musi zbudować infrastrukturę do obsługi pasażerów oraz zapewnić wszystkie niezbędne służby lotniskowe. Dlatego w pierwszym etapie powstanie nowy terminal o powierzchni 7 tys. m kw. (mogący obsłużyć do 1,8 mln pasażerów rocznie), a także kompleks parkingów. 

W realizację projektu włączą się też lokalne władze, które przebudują dojazd do nowego portu lotniczego z autostrady oraz do 2020 r. zapewnią połączenie kolejowe lotniska. Avia Solutions Group bierze na siebie uruchomienie wszystkich niezbędnych usług lotniskowych, a także uzyskanie wymaganych certyfikatów i pozwoleń. Pierwszy rosyjski port lotniczy, dedykowany do obsługi przewoźników niskokosztowych, zacznie działać już w lecie 2015 r. 

„Moskwa to nie tylko rosyjski, ale przede wszystkim regionalny hub, obsługujący miliony pasażerów każdego roku. Trzy porty lotnicze, które obecnie działają w stolicy Rosji, gwałtownie zbliżają się do granicy przepustowości. Oczekuje się, że w 2020 r. moskiewskie porty lotnicze obsłużą 96,5 mln pasażerów. To oznacza, że nawet rozbudowując istniejącą infrastrukturę na wszystkich trzech lotniskach, deficyt przepustowości wyniesie 10 mln pasażerów rocznie. W chwili obecnej Rosja jest dopiero w początkowej fazie rozwoju rynku przewozów niskokosztowych. Proces obecnie wyhamował z powodu braku infrastruktury, odpowiedniej do obsługi tego typu przewoźników,” komentuje Tomas Vaisvila, Dyrektor Rozwoju i Zarządzania Infrastrukturą Lotniczą w Avia Solutions Group oraz jeden z dyrektorów zarządzających w nowopowstającym joint venture Rostecu i Avia Solutions Group.

Według T. Vaisvila, wspomniana wyżej nisza powstała m.in. dlatego, że żadne z obecnie działających moskiewskich lotnisk nie jest w stanie zaoferować warunków korzystnych dla przewoźników niskokosztowych. Mogąc obsługiwać nawet 12 mln pasażerów rocznie, międzynarodowy port lotniczy Ramenskoye będzie skrojony dokładnie według  specyficznych potrzeb pasażerów i przewoźników nisko kosztowych w Rosji. Ponadto, bogate doświadczenie i specjalistyczna wiedza spółek zależnych Avia Solutions Group znacznie ułatwi proces uzyskiwania niezbędnych certyfikatów i pozwoleń oraz uruchomienia potrzebnych usług lotniskowych. Spółki te będą też miały duży udział w działalności prowadzonej w porcie lotniczym.

W drugim i trzecim etapie rozwoju inwestycji firma planuje zbudować drugi terminal oraz znacznie powiększyć pierwszy. Łączna powierzchnia terminali będzie wtedy wynosić 60 tys. m kw. i pozwoli obsługiwać 12 mln pasażerów rocznie. Ponadto port lotniczy wzbogaci się też o terminal cargo o powierzchni 5 tys. m kw., hangar serwisowy, wielopoziomowy parking dla ponad 3,2 tys. aut, hotel z 250 pokojami oraz dwa budynki biurowe o powierzchni 5 tys. m kw. każdy. Ukoronowaniem inwestycji będzie centrum handlowo-rozrywkowe o powierzchni 100 tys. m kw. Wszystkie dodatkowe obiekty pozwolą portowi lotniczemu generować więcej przychodów pozalotniczych, co ma rekompensować niższe taryfy, dostosowane do modelu biznesowego przewoźników niskokosztowych.

Po ukończeniu trzeciego etapu, na lotnisku Ramenskoye powstaną inwestycje o wartości ponad 236 mln dolarów oraz powstanie ponad 10 tys. miejsc pracy. Szacuje się, że do 2022 r. port lotniczy, dysponujący łączną powierzchnią 240 tys. m kw., odprawi ponad 20 mln pasażerów w ruchu międzynarodowym oraz regionalnym.

„Domodedovo, największy z moskiewskich portów lotniczych, który odprawa rocznie ok. 28 mln pasażerów, jest warte obecnie ok. 4,5 mld dolarów. Po zakończeniu wszystkich trzech etapów Ramenskoye będzie obsługiwać 12 mln pasażerów rocznie. Bardzo pozytywnie oceniamy perspektywy tego czwartego portu lotniczego dla Moskwy. Dla realizacji projektu wykorzystamy własne fundusze, pożyczone, a także inne sposoby finansowania. W pierwszym etapie rozważamy pozyskanie inwestora poprzez nową emisję akcji lub obligacji z opcją zamiany na udziały. Na podstawie prognozowanych wyników finansowych Avia Solutions Group jesteśmy przekonani co do sukcesu projektu, chociaż za wcześnie jeszcze na spekulację odnośnie konkretnych liczb,” mówi T. Vaisvila. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony