Dochodzenie BEA w sprawie poważnego incydentu na podejściu do CDG
20 lipca, B787-10 należący do linii United (znaki rejestracyjne N16009) wykonywał lot UA-57 z Newark (EWR) na lotnisko Charlesa de Gaulle’a w Paryżu (CDG). Samolot znajdował się na końcowym podejściu do pasa 09L lotniska docelowego, gdy załoga dostała z wieży zezwolenie na lądowanie na równoległym pasie 09R. Pilot monitorujący lot potwierdził instrukcję, a pilot lecący skierował samolot na sąsiedni pas (oddalony o 300 m).
W tym samym czasie, A320 należący do linii Easyjet Europe (znaki rejestracyjne OE-IJF) wykonujący lot U2-3955 z Paryża do Malagi (AGP), otrzymał zezwolenie na zajęcie pasa 09R, na który wkołował oczekując na zgodę na start. Słuchając komunikacji radiowej piloci tego samolotu wychwycili pomyłkę i natychmiast zaalarmowali o tym ATC.
B787 wykonał procedurę go around znajdując się ok 260 stóp i skierował się na drugi krąg i wylądował bez dalszych incydentów ok. 20 m później. Z kolei A320 Easyjet wystartował po 5 minutach. Francuska komisja ds. badania wypadków lotniczych (BEA) zakwalifikowała to zdarzenie jako poważny incydent (zezwolenie na lądowanie na zajętym pasie startowym) i wszczęła dochodzenie w sprawie.
Metary:
LFPG 200630Z 02014KT 360V070 9999 BKN012 17/13 Q1018 NOSIG=
LFPG 200600Z 01013G25KT 330V070 9999 BKN010 16/13 Q1018 NOSIG=
LFPG 200530Z 01010KT 340V130 9999 FEW012 16/14 Q1018 NOSIG=
LFPG 200500Z 36007KT 9999 FEW016 16/13 Q1018 NOSIG=
LFPG 200430Z 02009KT 350V110 9999 FEW015 17/13 Q1018 NOSIG=
LFPG 200400Z 01010KT 9999 SCT014 17/14 Q1018 NOSIG=
LFPG 200330Z 01010KT 9999 BKN014 17/14 Q1018 NOSIG=
LFPG 200300Z 01011KT 9999 BKN014 17/14 Q1018 NOSIG=
Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com
Komentarze