Kolizja B738 i ATR42 w Dżakarcie
4 kwietnia o godz. 1255 UTC na lotnisku w Dżakarcie doszło do kolizji B738 należącego do linii Batik Air oraz ATR42 linii Transusa. Boeing (znaki rejestracyjne PK-LBS) rozpędzał się do startu po pasie nr 24, aby wykonać rejs ID-7703 do Ujung Padang (Indonezja) z 49 pasażerami i 7 członkami załogi, gdy końcówka jego lewego skrzydła uderzyła w statecznik pionowy i lewe skrzydło samolotu ATR-42-600 (znaki rejestracyjne PK-TNJ).
Turbośmigłowa konstrukcja była właśnie holowana do hangaru jedyną drogą kołowania, która przecinała drogę startową i straciła statecznik pionowy oraz część lewego skrzydła. Oba samoloty zapaliły się, jednakże pożar został w ciągu kilku minut opanowany przez lotniskową straż pożarną. Pasażerowie Boeinga zostali ewakuowani przez trapy ratunkowe, ale nikt nie odniósł żadnych obrażeń.
Ministerstwo Transportu Indonezji poinformowało, że Boeing startował, a ATR był holowany do hangaru, gdy samoloty zderzyły się. Oba zostały w znacznym stopniu uszkodzone, a lotnisko musiało zostać zamknięte.
Świadek zdarzenia opisywał, że B738 rozpoczął rozbieg po pasie 24, gdy holowany ATR znalazł się na jego drodze ok. 1280 metrów od progu pasa. Boeing natychmiast przerwał start, ale nie zdołał się zatrzymać, aby uniknąć kolizji. Dane radarowe wskazują, że podczas rozbiegu B738 osiągnął prędkość ok. 110 węzłów, kiedy załoga rozpoczeła hamowanie. Samolot zatrzymał się około 500 metrów za miejscem kolizji.
Komentarze