Przejdź do treści
Źródło artykułu

W 2020 r. ruch pasażerski na lotniskach w Europie powrócił do poziomów z 1995 r.

Stowarzyszenie ACI Europe (Airports Council International Europe) opublikowało raport o ruchu lotniczym za cały rok 2020, w którym ujawnia pełny zakres spowolnienia, w jakim znalazły się  europejskie lotniska w wyniku pandemii COVID-19. Jest to jedyny raport o ruchu lotniczym, który obejmuje wszystkie rodzaje lotów komercyjnych do, z i w Europie (tradycyjne, niskokosztowe, regionalne, czarterowe, cargo i inne).

W ubiegłym roku, w porównaniu z 2019 r., europejskie lotniska straciły 1,72 mld pasażerów, co oznacza spadek o 70,4%.

Olivier Jankovec, prezes ACI EUROPE, powiedział: „Przy zaledwie 728 mln pasażerów w 2020 r. w porównaniu z 2,4 mld pasażerów w roku poprzednim, lotniska w Europie powróciły do poziomu ruchu z 1995 r. Żaden przemysł nie może samodzielnie wytrzymać takiego szoku.


Chociaż niektóre państwa podjęły kroki w celu wsparcia finansowego swoich portów lotniczych, w Europie dotychczas przeznaczono na ten cel zaledwie 2,2 mld euro. To mniej niż 8% przychodów, które lotniska straciły w zeszłym roku. Wobec dalszego spadku ruchu w ostatnich tygodniach i braku poprawy sytuacji, trzeba zrobić więcej. Pomoc lotniskom ma zasadnicze znaczenie dla odbudowy łączności lotniczej i skutecznego wspierania lokalnych i regionalnych społeczności oraz turystyki. Niezwykle ważne jest również przywrócenie możliwości inwestycyjnych portów lotniczych na przyszłość. Bez większego wsparcia finansowego inwestycje w dekarbonizację, cyfryzację i SESAR są zagrożone”, dodał.

Z powodu koronowirusa bardziej ucierpiały lotniska w UE (-73% i 1,32 mld utraconych pasażerów), niż te spoza UE (-61,9% i 400 mln utraconych pasażerów). Wynika to głównie z wielkości i względnej odporności rynków krajowych, głównie w Rosji, ale także w Turcji, w połączeniu z wprowadzeniem przez te państwa łagodniejszych restrykcji i ograniczeń wewnętrznymi dotyczących podróżowania (w porównaniu z rynkiem UE).


Wyraźne różnice rynków UE i spoza UE ujawniły się w drugiej połowie roku. Podczas gdy w badanym okresie w obu tych obszarach ruch pasażerski prawie się ustabilizował (odpowiednio -97,3% i -93,3%), to na lotniskach UE w czwartym kwartale straty wyniosły -83,8% w porównaniu z -63,9% dla portów spoza Unii. Ponownie wynikało to głównie ze względnej odporności krajowego ruchu pasażerskiego na rynkach pozaunijnych (-39,8%) w porównaniu z rynkiem UE (-72,9%), chociaż porty lotnicze spoza UE również przewyższały unijne pod względem międzynarodowego ruchu pasażerskiego (odpowiednio -78,2% i -86,6%).

W UE ograniczone różnice w stratach w ruchu pasażerskim odzwierciedlały również rozmiar rynków krajowych i / lub zakres blokad i ograniczeń w podróżowaniu. W rezultacie w IV kwartale na lotniskach w Austrii, Czechach, Finlandii, na Węgrzech, w Irlandii, Słowenii i na Słowacji ruch pasażerski był nadal poniżej -90% wartości uzyskiwanych rok wcześniej, a tuż za nimi plasowały się lotniska w Niemczech i Wielkiej Brytanii (-87,9% i -86,6%).


Na drugim końcu (wąskiego) spektrum znalazły się porty lotnicze w Bułgarii (-69%), Francji (-78,1%), Grecji (-72,1%) i Portugalii (-77,2%), które nieznacznie przewyższały średnią UE. Poza UE, w czwartym kwartale 2020 r. najbardziej odporne okazały się porty lotnicze na rynkach Rosji (-44,2%) i Turcji (-60,7%), a najbardziej dotknięte zostały lotniska na Islandii (-96,2%) i Gruzji (-94,8%). W 2020 r. straty w ruchu pasażerskim dotknęły wszystkie segmenty portów lotniczych, od 5 największych na poziomie (-71,3%), do mniejszych regionalnych (-69,4%).

Sytuacja 5 głównych portów lotniczych Europy

Pięć hubów wymienionych jako największe w 2019 r. - Londyn-Heathrow, Paryż-CDG, Amsterdam-Schiphol, Frankfurt i Stambuł - straciło w 2020 r. 250 mln pasażerów. Największy spadek odnotował Frankfurt (-73,4%), tuż za nim uplasował się Londyn-Heathrow (-72,7%), Amsterdam-Schiphol (-70,9%), Paryż-CDG (-70,8%) i Stambuł (-59,6%). W czwartym kwartale tylko Stambuł pozostał w pierwszej lidze. Turecki hub stał się wówczas najbardziej ruchliwym portem lotniczym w Europie, a za nim uplasowały się Stambuł-Sabiha Gocken (nr 2), Moskwa-Szeremietiewo (nr 3), Moskwa-Domodiedowo (nr 4) i Moskwa-Wnukowo (nr 5).  


Wzrosty na rynku cargo

Przewozy cargo na europejskich lotniskach w 2020 r. zmniejszyły się o -11,8% w porównaniu z rokiem poprzednim, przy czym strata jest prawie równo rozłożona na lotniska w UE (-12,1%) i poza UE (-9%). Ożywienie w ruchu towarowym przyspieszyło od września ubiegłego roku, a w grudniu odnotowano nieznacznie dodatni wynik (+ 0%). Wśród 10 największych europejskich portów lotniczych pod względem przewozów cargo wzrost wolumenu odnotowały tylko Liège (+ 23%), Lipsk-Halle (+ 12%), Luksemburg (+ 6%) i Kolonia-Bonn (+ 5%).


Statystyki ruchu lotniczego

Liczba lotów wykonywanych z europejskiej sieci portów lotniczych zmniejszyła się w 2020 r. o -58,6% w porównaniu do statystyk z roku poprzedniego.

Raport „Airport traffic” opracowany przez ACI Europe dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony