Nowe opłaty terminalowe uderzą w General Aviation

AOPA

Komisja Europejska, w ramach programu Wspólne Europejskie Niebo, zamierza na 215 wybranych lotniskach Europy wprowadzić nowe opłaty terminalowe (na poziomie 20-30 Euro za operację). Oznacza to obciążenie dla lotnictwa ogólnego, bowiem w przeciwieństwie do kosztów przelotu, które są ponoszone wyłącznie przez linie lotnicze, nowe opłaty będą obowiązywały wszystkich. Wprowadzenie systemu planowane jest na 1 stycznia 2010 roku.

Zmiany zostaną wprowadzone na wniosek operatorów lotnisk, którzy sygnalizowali, iż wykonują większość pracy związanej z kontrolą ruchu lotniczego bez uzyskiwania adekwatnej części zysków. Koszt przelotu jest naliczany w granicach od 20 km za lotniskiem startu, do 20 km przed miejscem lądowania. Opłaty za przelot są zróżnicowane w zależności od kraju, co skłania linie lotnicze do poszukiwania najtańszych tras przelotu. W Hiszpanii są to 83 eurocenty za km, w Wielkiej Brytanii i Niemczech 68, a na Malcie 25 eurocentów. Wpływy Eurocontrol z tego tytułu to ok. 6 mld euro rocznie. Kwota ta jest dzielona na poszczególne kraje.

Nowe zasady sprawią, iż każdy podchodzący do lądowania (niezależnie IFR czy VFR) samolot będzie musiał ponieść tego koszty. Wysokość taksy będzie uzależniona od wagi statku powietrznego (w kilogramach). W przypadku lotnisk regionalnych, takich jak East Midlands w Wielkiej Brytanii, pilot Cessny 172 musi się przygotować na trzy oddzielne opłaty – za podejście, lądowanie i obowiązkową obsługę, bez względu na to czy będzie z niej korzystał.

Plany wprowadzenia opłat zostały ujawnione 26 listopada na spotkaniu w Brukseli. Jako sposób naliczania przyjęto wagę samolotu pomnożoną przez nieokreślony jeszcze czynnik. International Council of Aircraft Owner and Pilot Associations (IAOPA) dla zrzeszonych członków sporządziła listę lotnisk na których można się spodziewać zwiększonych kosztów.

Nowe zasady zostaną wprowadzone pomimo wypowiedzi wiceprezydenta Komisji Europejskiej, Antonia Tajani, że przemysł lotniczy jest obecnie w trudnej sytuacji. W liście do ministerstw transportu krajów członkowskich zaznaczył, iż linie lotnicze na całym świecie odnotowały w tym roku straty w wysokości 11 mld dolarów, z czego 3,8 mld dolarów przypadło na Europę. W pierwszych siedmiu miesiącach liczba pasażerów zmniejszyła się o 9%, a przewozy cargo o 20%. Najbardziej jednak zostały dotknięte podróże biznesowe, co przełożyło się na bankructwa w tym sektorze.
 

Źródło: AOPA
comments powered by Disqus

Komentarze

W pelni sie zgadzam, choc u nas gdzieniegdzie juz tak jest.

Chciało się do ewrosojuza - to się ma. A to dopiero początek.