Przejdź do treści
Icon A5
Źródło artykułu

Los programu amfibii Icon A5 wciąż w rękach FAA

Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) poinformowała, iż potrzebuje więcej informacji, zanim będzie mogła zdecydować, czy wyda decyzję o wyjątkowym odstępstwie od przepisów w kwestii zwiększenia maksymalnej masy amfibii Icon A5 LSA (Light Sport Aircraft). Spółka Icon wnioskowała o możliwość podniesienia wagi tego statku powietrznego do 762 kg. 

Według AOPA, pod koniec kwietnia Agencja wysłała list do prezesa Icon Kirka Hawkinsa, w którym jej zaakcentowała, iż z powodu złożoności procesu i precedensowego aspektu sprawy potrzebuje na to więcej czasu i większej ilości dokumentacji. W liście, Earl Lawrence, zarządzający dyrektoratem małych samolotów FAA, tłumaczył, że Agencja zazwyczaj rozpatruje takie wnioski w 120 dni. Icon złożył wniosek w lipcu 2012 r., twierdząc, że wzrost wagi A5 o 113 kg jest uzasadniony, ponieważ jest to wymagane, aby konstrukcja ta była odporna na wchodzenie na korkociągi.

W odpowiedzi, Lawrence napisał, iż FAA chce otrzymać szczegóły dotyczące testów cięższych wersji modelu A5 i wymaga również podpisania oświadczenia, iż samolot spełnia kryteria FAA w kwestii odporności na wpadanie w korkociągi opisane w przepisach 14 CFR 23,221 (a) (2). Lawrence nie określił, jak długo Agencja będzie oceniała te informacje, zanim podejmie ostateczną decyzję.

Limit wagi dla lądowych statków powietrznych LSA wynosi 599 kg (1320 funtów), natomiast dla amfibii LSA 649 kg (1430 funtów). Według specyfikacji producenta, model A5 będzie napędzany silnikiem Rotax 912 ULS o mocy 100 KM. Konstrukcja ta będzie mogła osiągać prędkości dochodzące do 220 km/h i wykonywać loty o długości do 550 km. Rozpiętość jej skrzydeł to 10,3 m, długość 6,7 m, a wysokość 2,16 m.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony