Przejdź do treści
AOPA Air Safety Institute: GSP for VFR Operations
Źródło artykułu

Kurs AOPA Air Safety Institute – GPS w operacjach VFR

Air Safety Institute Stowarzyszenia AOPA cyklicznie publikuje na swoich stronach materiały, których zadaniem jest przekazanie praktycznych i przydatnych dla każdego pilota wskazówek. Są one dostępne pod adresem www.aopa.org – Education – On Line Courses i wymagają bezpłatnego logowania.

Kolejnym tematem, który został poruszony jest ”GPS for FVR Operations”, opisujący zasady działania i znaczenie systemu GPS dla operacji VFR lotnictwa ogólnego.

Twórcy prezentacji podkreślają, iż GPS jest jednym z najważniejszych narzędzi zaadoptowanych przez pilotów w ostatnich latach i jest podstawowym wyposażeniem współczenych glass cocpitów. Opisują, jakie dokładnie funkcje zapewnia system, historię jego rozwoju, a także objaśniają zalety funkcji RAIM (Receiver Autonomus Integrity Monitoring - czyli informującej pilota o niedostatecznej jakości odbieranych sygnałów, umożliwiających bezbłędne określenie pozycji w przestrzeni), jak również systemu WAAS (Wide Area Augmentation System - systemu naziemnych stacji korekcyjnych).


Kurs „GPS for VFR Operations” pomaga na konkretnych przykładach ocenić dokładność systemów VOR oraz GPS/WAAS i odpowiada na pytanie dlaczego GPS jest tak popularny. Według jego twórców, przed zakupem urządzenia tego typu należy przemyśleć dokładnie do jakiego rodzaju lotów będzie ono wykorzystywane. Wnioski powinny wpłynąć na wybór odpowiednio żywotnej baterii, wagi i rozmiaru nadajnika, wielkości wyświetlacza oraz konfiguracji anteny.


Autorzy podkreślają, iż używając GPS w samolocie należy zapewnić urządzeniu dodatkowe zapasowe źródło zasilania, które może pomóc na wypadek utraty zasilania podstawowego, a także mieć właściwie ustawioną, czystą i nieuszkodzoną antenę. Po włączeniu należy także zawsze zwracać uwagę na wyświetlane informacje, które mogą wskazywać na błędy lub uszkodzenia urządzenia. Niektóre odbiorniki GPS zapewniają dane na temat lotnisk (oznaczenia pasów, ich wymiary, częstotliwości itp.), jednak należy pamiętać, że są aktualne na tyle na ile zostaną zaktualizowane.


Multimedialna prezentacja zawiera także interaktywne przykłady, na których można przećwiczyć swoją znajomość systemu GPS oraz radzenia sobie z niestandardowymi sytuacjami. „GPS for VFR Operations” zawiera wiele fachowych rad i wskazówek, które dzięki przystępnej i czytelnej formie mogą być znaczącym ułatwieniem w codziennym użytkowaniu tego urządzenia. Cały kurs trwa ok. 30 min, a na jego końcu tradycyjnie znajduje się quiz sprawdzający wiedzę z omówionego tematu. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony