Przejdź do treści
Testy samolotu Extra 330LE
Źródło artykułu

Elektrycznie napędzana Extra 330LE ustanowiła kolejne rekordy

Walter Extra ustanowił samolotem Extra 330LE nowy światowy rekord prędkości konstrukcji o napędzie elektrycznym. Jest to kolejny tego typu wyczyn, po ustanowieniu w grudniu ubiegłego roku rekordu prędkości wznoszenia na tym samym typie statku powietrznego.

Extra 330LE zasilana jest przez prawie bezgłośny silnik elektryczny firmy Siemens, który wytwarza 260 kW, co odpowiada 348 KM. Model 330LE po raz pierwszy wzniósł się w powietrze w lipcu 2016 r., a od listopada ubiegłego roku jest wykorzystywany do testów w locie.

To właśnie wtedy właściciel Extry osobiście ustanowił nowy rekord wznoszenia, wzbijając się na wysokość 3000 metrów (9,842 stóp) w ciągu 4 minut 22 sekund. Rekord ten został zatwierdzony przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI). Extra ustanowiła także rekord prędkości dla statków powietrznych o masie startowej poniżej 1000 kilogramów, mierzonej na odcinku 3 km osiągając 182,2 węzłów (337,5 km/h).

Następnie, Walter Kampsmann, niemiecki pilot akrobacyjny, poleciał tym samym samolotem, ale o zwiększonej masie i ustanowił rekord prędkości 185,1 węzła (342,86 km/h) dla masy 1000-1750 kg. Z kolei 24 marca, elektrycznie napędzana Extra330LE ustanowiła rekord szybkości wyholowania szybowca na wysokość 600 metrów, co zajęło jej 76 sekund.

Frank Anton, szef działu eAircraft w firmie Siemens, powiedział, że 330LE z silnikiem Siemensa demonstruje lotnictwu potencjał energii elektrycznej i służy jako platforma testowa jednostek napędowych przyszłości dla dużych samolotów.

"Sześć takich silników wystarczyłoby, aby zapewnić napęd 19-miejscowemu hybrydowo-elektrycznemu statkowi powietrznemu", powiedział Anton. "Do roku 2030 spodziewamy się zobaczyć pierwsze samoloty z napędem elektrycznym, które na odległość ok. 1000 km będą mogły przewieźć do 100 pasażerów”, dodał.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony