Przejdź do treści
Źródło artykułu

AOPA walczy o zachowanie brytyjskich uprawnień IMC

Wielka Brytania walczy o zachowanie uprawnień IMC (Instrument Meteorological Conditions), których według EASA, od kwietnia przyszłego roku nie będzie możńa już zdobyć. Andrew Haines, dyrektor naczelny CAA UK oraz Mark Swan, który jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo GA, mają się spotkać z przedstawicielami EASA oraz Komisji Europejskiej, aby spróbować znaleźć kompromis, który pozwoli na dalsze korzystanie z tych uprawnień w Wielkiej Brytanii.

Brytyjczycy uważają, że uprawnienia IMC stanowią podstawę ich doskonałych wyników w zakresie bezpieczeństwa GA. Mimo nieprzewidywalnej pogody w tym kraju, oraz faktu, że nawet EASA akcentuje, iż złe warunki meteorologiczne w znacznym stopniu odpowiadają za śmiertelne wypadki w segmencie lotnictwa ogólnego, wyniki bezpieczeństwa w Wielkiej Brytanii są nawet o cztery razy lepsze niż w innych krajach europejskich o podobnym poziomie aktywności lotniczej.

Uprawnienia IMC obejmują 15-godzinny kurs, który uczy pilotów GA, jak zachować kontrolę statku powietrznego w warunkach IMC i bezpiecznie wrócić na ziemię przy wykorzystaniu dostępnych środków. Posiadający licencję IMC piloci są zachęcani do praktykowania w ramach swoich dodatkowych umiejętności, a wymagania dot. ich odnowienia są dosyć rygorystyczne. Od kiedy AOPA UK napisała program nauczania dla IMC 40 lat temu, uzyskało je wielu z 26 tys. miejscowych pilotów. Miejscowe CAA twierdzi, iż tylko jeden lotnik z tego typu uprawnieniami zginął w wypadku spowodowanym lotem w warunkach IMC. Istotne jest również, iż system od dziesięcioleci współistnieje bezproblemowo z komercyjnym transportem lotniczym.

Ponieważ lot w warunkach IMC, poza kontrolowaną przestrzenią powietrzną jest zabroniony w niektórych krajach europejskich, to według EASA Wielka Brytania musi zrezygnować z nadawania uprawnień IMC. EASA nie może unieważnić dotychczas nabytych przez pilotów kwalifikacji, więc posiadacze IMC będą otrzymywali teraz uprawnienia IR EASA (Restricted), które pozwolą im na skorzystanie z uprawnień IMC w przestrzeni powietrznej tego kraju.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony