Przejdź do treści
AOPA
Źródło artykułu

AOPA walczy o większą swobodę dla lotnictwa ogólnego w Libanie

Stowarzyszenie IAOPA poinformowało, iż prowadzi działania mające na celu zwiększenie swobody operowania lotnictwa ogólnego Libanu, dla którego brak możliwości przekraczania granic międzynarodowych oznacza rychły koniec działalności. Członkowie libańskiego oddziału AOPA nie mogą wykonywać lotów na północ przez Syrię, jak również na południe przez Izrael, a jedyną dla nich możliwością jest lot przez Cypr, który oddalony jest o ok. 200 km. Ale lotnicze władze wyspy nakładają tak wysokie koszty i ograniczenia bezpieczeństwa na pilotów z Libanu, że wykorzystanie dwóch lotnisk na wyspie, Pafos i Larnaki, jest dla nich praktycznie niemożliwe.

W listopadzie br., wiceprezes organizacji, Martin Robinson wizytował Cypr z Hadi i Haytham Azhari z AOPA Lebanon, w celu przekonania władz miejscowych lotnisk do rewizji wysokości pobieranych opłat, które na tłokowe samoloty jednosilnikowe z Libanu nakładane są w wysokości 500 Euro. Drugim celem była rozmowa z rządem na temat złagodzenia ograniczeń dla libańskich pilotów, które nie są symetryczne, bowiem Cypryjczycy mogą latać do Bejrutu niemal bezproblemowo.

W temacie nadmiernych opłat osiągnięto pewne postępy. Okazało się, że lotnisko w Larnace zostało sprywatyzowane i działa tam teraz tylko dwóch agentów handlingowych, podczas gdy IAOPA stara się wywrzeć wpływ na Komisję Europejską, by ta wprowadziła przepis, żeby w każdym tego typu porcie lotniczym, było ich co najmniej czterech (co mogłoby zapewnić rzeczywistą konkurencję). Dzięki Yiouli Kalafati z AOPA Grecja, Martin Robinson miał okazję pokazać władzom lotniska umowy, jakie zawarli ci sami dwaj agenci obsługi naziemnej na wyspach Morza Egejskiego, gdzie opłaty manipulacyjne dla samolotów o masie do trzech ton zostały ograniczone do 20 Euro.

Martin stwierdził, iż "Czasami warto jest wyjaśnić prostym językiem, że GA nie wymaga wielu usług, że nie są potrzebne schody do samolotu, catering, push-back, obsługa bagażu, za które płacą linie lotnicze. Tak jak w inne lotniska w Europie, Larnaka pragnie przyciągnąć każdy dodatkowy ruch, jaki może się tu pojawić. Podczas spotkań z przedstawicielami rządu wyjaśniono również wartość gospodarczą lotnictwa ogólnego. Martin powiedział: "Mówiliśmy o zaletach gospodarczych lotnictwa ogólnego i jego wpływie na hotele, restauracje, turystykę i inne branże handlowe i znowu, myślę, że ludzie byli otwarci na nasze argumenty. Z punktu widzenia bezpieczeństwa, byłoby dobrym posunięciem ustalenie systemu wcześniejszego uzyskiwania zezwolenia, gdzie piloci dopiero zweryfikowani przez AOPA Liban, mogliby przylatywać i wylatywać bez nadmiernych wymagań”.

Bez pozytywnej odpowiedzi z Cypru, GA w Libanie zagrożone jest wymarciem. Piloci są ograniczeni do latania wzdłuż własnego wybrzeża z Bejrutu, a niewielka już teraz aktywność, stale spada.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony