AOPA: Ultralekkie wodnosamoloty bez precyzyjnych przepisów
Grecki oddział AOPA ma do czynienia z nietypowym problemem i poszukuje informacji w innych oddziałach organizacji na temat przepisów dotyczących operowania wodnosamolotami. Konstrukcje tego typu zostały w Grecji zalegalizowane stosunkowo niedawno, a ich loty podlegają przepisom EASA. Jednak ultralekkie wodnosamoloty nie wchodzą w zakres kompetencji Agencji i są oznaki, że grecki nadzór lotniczy może wprowadzić nadmierne ograniczenia w tym sektorze.
Anton Koutsoudakis z AOPA Greece tłumaczył, iż dla mieszkańców tysięcy wysp na Morzu Egejskim, wodnosamoloty są doskonałym środkiem transportu i AOPA widzi dla nich świetlaną przyszłość, jeśli tylko władze krajowe wprowadzą rozsądne przepisy. Jednak negocjacje w tej kwestii nie były zachęcające.
W odpowiedzi na apel, wiceprezes IAOPA, Martin Robinson skontaktował AOPA Greece z British Aircraft Association Microlight (BAAM), ale przyniosło to efekt jedynie w niewielkim stopniu. Wielka Brytania zniosła uprawnienia na ultralekkie wodnosamoloty lata temu i ich piloci są obecnie zobligowani do uzyskania klasycznych uprawnień, a następnie wykonania szkolenia na wodnosamoloty. Ale problemem jest, iż w Wielkiej Brytanii nie ma instruktorów z uprawnieniami do szkolenia na statkach powietrznych tego typu.
Anton nadal poszukuje informacji na temat regulacji dla ultralekkich wodnosamolotów, szczególnie na temat wymogów dla instruktorów oraz egzaminatorów i apeluje o przesyłanie informacji na ten temat. W ciągu ostatnich 10 lat Grecja mocno ruszyła do przodu w kwestii liberalizacji sektora lotnictwa ogólnego. W głównej mierze jest to pochodną realizacji zamiaru stania się "Florydą Europy", a ostatnio wprowadzona legalizacja możliwości operowania wodnosamolotami jest znaczącym krokiem w tym kierunku.
)
Komentarze