Przejdź do treści
AOPA Spain
Źródło artykułu

AOPA Spain wygrała walkę o zmniejszenie opłat za lądowanie

Dzięki hiszpańskiemu oddziałowi AOPA i innym stowarzyszeniom z tego kraju, które w zeszłym roku zrzeszyły się w ramach Pro Aviation Group, opłaty za lądowanie w Hiszpanii zostaną znacząco zredukowane.

Grupa została utworzona po wzroście ww. opłat, który wyniósł od 400% do 1600%. W styczniu 2011 r., firma AENA podniosła stawki za lądowanie na wielu hiszpańskich lotniskach, nad którymi sprawuje nadzór monopolowy. Stworzenie nowej "minimalnej opłaty" umieściło wysokość opłat pobieranych od statków lotnictwa ogólnego na takim samym poziomie, jak od samolotów biznesowych, co spowodowało kryzys w wielu aeroklubach. Opłaty na lotniskach takich jak Girona, Fuerteventura i Minorka wzrosły o 1600% do 97 Euro. Mniejsze lotniska, takie jak Reus, Almeria, Asturia i Jerez nałożyły 600% wzrost, ustalając minimalną kwotę na poziomie 40 Euro. Natomiast lotniska GA takie jak Sabadell lub Cuatro Vientos podniosły opłaty za lądowanie o 300% do 20 Euro.

AOPA Spain, wraz z AECTA, Związkiem Pracowników Hiszpańskich Firm Lotniczych, Hiszpańskim Stowarzyszeniem Szkoleniowym AEFA, operatorami lotniska Sabadell, Hiszpańskim Stowarzyszeniem Samolotów Ultralekkich AEPAL, Szybowcowym Stowarzyszeniem AVE i Hiszpańskim Aeroklubem Królewskim, zawiązały grupę Pro Aviation Group, której celem jest przedstawienie jednolitego stanowiska wobec AENA i rządu w sprawie opłat za lądowanie.

Pod wpływem nacisków, rząd zgodził się wprowadzić nowy system opłat za lądowanie na wszystkich lotniskach, z wyjątkiem Bajaras w Madrycie i El Prat w Barcelonie. W ramach nowego systemu, opłaty lotniskowe zostaną obniżone z 90 Euro do 36 Euro, z 40 do 20 Euro i z 20 do 12 Euro, w zależności od kategorii lotniska. Ponadto, wszystkie loty szkoleniowe będą zwolnione z opłat. Wcześniej taki przywilej miały jedynie loty szkoleniowe wykonywane przez linie lotnicze.

Należy również zauważyć, iż definicja lotu szkoleniowego nie będzie już ograniczała się do linii lotniczych, więc statki powietrzne general aviation skorzystają na takim rozwiązaniu. Prezes AOPA Spain, Carlos Martí, powiedział: "To dobra wiadomość, ale to wciąż za mało. Nie istnieje uzasadnienie dla minimalnych opłat za lądowanie. Małych samolotów o masie całkowitej poniżej dwóch ton nie można porównywać, pod względem proporcjonalności i kosztów, z odrzutowcami biznesowymi. Naszym następnym celem jest usunięcie tej koncepcji z systemu AENA".


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony