AOPA: Lepsze perspektywy dla bezołowiowego paliwa lotniczego w Europie
Ostatni na świecie producent tetraetyloołowiu (TEL) - metaloorganicznego związku chemicznego, stosowanego głównie jako środek przeciwstukowy do benzyn, potwierdził, iż będzie go wytwarzał dopóki lotnictwo będzie generowało zapotrzebowanie na ołowiowe paliwo lotnicze. W ostatnim czasie branża lotnicza wyrażała obawy, iż firma Innospec Ltd. z siedzibą w Wielkiej Brytanii, zaprzestanie produkcji TEL zanim lotnictwo ogólne wdroży alternatywne rozwiązania.
Informacja o tym fakcie została opublikowana w momencie, gdy Stary Kontynent dokonuje znacznego postępu w kierunku wprowadzenia realnego bezołowiowego zamiennika, dzięki czemu prawdopodobnie Europa nie będzie już wiązana amerykańskimi standardami ASTM D910 dot. paliwa. Bezołowiowy avgas jest dostępny w niektórych częściach Europy już od 30 lat i obecnie jest możliwe latanie na nim praktycznie od Morza Śródziemnego do Przylądka Północnego w Norwegii.
Lotniczy Komitet Paliwowy (Aviation Fuels Committee - AFC) stworzył plan strategii dot. wprowadzania bezołowiowego paliwa lotniczego i zaplanował w marcu br. spotkanie w Londynie, na którym ma zostać przedstawiony ambitny program działań w tym zakresie. IAOPA będzie tam reprezentowana przez Roba Hackmana z USA oraz Larsa Hjelmberga ze Szwecji, jednocześnie właściciela firmy Hjelmco Oil, która jako pierwsza wyprodukowała bezołowiowe paliwo lotnicze.
Na ostatnim posiedzeniu AFC, Lars Hjelmberg przedstawił zakres możliwości przejścia do bezołowiowej benzyny lotniczej i ostrzegł, iż którakolwiek opcja nie zostanie przyjęta, to będzie ona i tak oznaczała dodatkowe koszty dla przemysłu, które mogą podważyć postępy. IAOPA podjęła się zbadania możliwości wprowadzenia zachęt podatkowych na rzecz upowszechniania bezołowiowej benzyny lotniczej, a brukselski lobbysta IAOPA, Lutz Dommel przeprowadzał z urzędnikami rozmowy na ten temat. AFC jest niezwykle istotną organizacją, ponieważ zrzesza wszystkich europejskich producentów avgasu, firmy takie jak Piper, Cessna, Cirrus, Diamond i Lycoming oraz EASA, a także brytyjskie CAA i Ministerstwo Obrony.
Komentarze