Przejdź do treści
Lotnisko Reykjavíkurflugvöllur
Źródło artykułu

AOPA Iceland walczy o zachowanie lotniska w Reykiaviku

Stowarzyszenie AOPA Iceland walczy o zachowanie miejskiego lotniska w Reykjavíku (BIRK), którego przekazaniu pod zabudowę mieszkaniową sprzeciwia się też większość mieszkańców tego miasta. Zlikwidowanie lotniska i wybudowanie tam 7 tys. mieszkań ma wygenerować ogromne zyski dla dewelopera, a mimo publicznego sprzeciwu inwestorzy mają po swojej stronie polityków, jak również miejskich urzędników.

Haraldur Diego z AOPA Iceland poinformował, iż obiekt ten został zbudowany przez Brytyjczyków w czasie II Wojny Światowej i znajdował się wtedy na obrzeżach miasta, ale w międzyczasie Reykjavik mocno się rozrósł. W związku z tym faktem jest to ważne miejsce do potencjalnej zabudowy, która jest przedmiotem długotrwałego sporu politycznego i najstarszej udokumentowanej debaty mającej już ponad 70 lat, czyli prawie tyle co samo lotnisko.

W 2001 r., niewiążące referendum wykazało, że populacja Reykjaviku została w tej kwestii podzielona w stosunku 50-50, ale w ostatnich latach coraz więcej osób skłaniało się do utrzymania działalności lotniska. Aktualnie, 73 % mieszkańców nie chce jego przeniesienia.

Ale obecne rządzące w mieście partie nie przyjmują tych argumentów. W ciągu ostatnich dekad został zahamowany prawie cały rozwój lotniska, a terminal krajowy wciąż mieści się w koszarach zbudowanych jeszcze przez armię USA. Pomimo rosnącego zapotrzebowania przez ostatnie 25 lat nie zbudowano także żadnego nowego hangaru.

Organizatorzy akcji zachowania lotniska (posiadającego trzy pasy startowe) są aktywni w swoich wysiłkach i zorganizowali petycję pod nazwą "Heart of Vatnsmyri", pod którą zebrali prawie 70 tys. podpisów. Władze miasta jednak ignorują głosu ludu i pozwalają deweloperom zniszczyć ten obiekt.

W ciągu ostatnich kilku miesięcy, AOPA Iceland prowadziła także dyskusje z rządem i miejskimi urzędnikami. Inicjatywy te są korzystne z punktu widzenia wyrażenia obaw na obecne propozycje rozwoju spornego terenu, ale miejscowy plan zagospodarowania został już przez Radę Miasta uchwalony, zakładając do 2030 r. ogromny rozwój sektora mieszkaniowego. AOPA Iceland ma nadzieję, że nadchodzące wybory wygra partia popierająca zachowanie lotniska i chętna do wsłuchania się w głosy mieszkańców Reykjaviku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony