Przejdź do treści
AeroPlan 06/2021
Źródło artykułu

"AeroPlan" 06/2021 – ilustrowany magazyn lotniczy

Opublikowany został "AeroPlan" Nr 06/2021 popularnego magazynu, ukazującego się w internecie dla hobbystów lotniczych: modelarzy, kolekcjonerów, spotterów i historyków.

W każdym numerze relacje z nieznanych wydarzeń z dziejów lotnictwa, opisy wybranych samolotów, informacje o nowościach rynku modelarskiego, porady dla modelarzy plastikowych, rysunki, plansze barwne i wiele zdjęć samolotów lądujących na polskich lotniskach, a także statystyka lotnicza. Magazyn zamieszcza wiele materiałów nadsyłanych przez czytelników – z kraju i ze świata.

W Nr 06/2021 wydania elektronicznego (online) polecamy:

Hurricane moja miłość
Na każdej wojnie giną ludzie, wszak unicestwianie wrogów jest najważniejszym celem jej prowadzenia. Nie inaczej było podczas walk powietrznych, ale już pod koniec I. w. św. wprowadzono pewną nowość – możliwość ratunku dla pilota, czyli spadochrony. Okazało się bowiem, że dla każdego pilota trzeba poświęcić sporo pieniędzy i czasu na jego wyszkolenie i przygotowanie do walki. Można byłoby znaleźć mnóstwo przykładów pilotów, którzy przeżyli wojnę, choć byli kilkakrotnie zestrzeliwani, czasami ranni, ale nawet wówczas wracali do walki. Poznajmy jednego z nich. Oto historia Alberta Geralda Lewisa.

Lataj nisko, uderzaj mocno
Opracowany na początku lat 1960. na zamówienie amerykańskiej marynarki wojennej samolot Ling-Temco-Vought (LTV) A-7 Corsair II przez wiele lat wykorzystywany był z sukcesem na pokładach lotniskowców US Navy. Pomimo swojego niezgrabnego wyglądu, samolot ten okazał się tak dobrą maszyną uderzeniową, iż w dużej liczbie wszedł także do wyposażenia US Air Force i US Air National Guard. Mniej szczęścia Corsair II miał natomiast za granicą. Na jego zakup zdecydowały się bowiem zaledwie trzy państwa: Portugalia, Tajlandia i Grecja. Ta ostatnia kupiła samoloty tego typu jako pierwsza i wykorzystywała swoje A-7 najdłużej, wprowadzając po drodze do służby kolejne egzemplarze i wycofując je z linii jako ostatnia, dopiero w 2014.

Silnik Diesla pod broń
Lotniczy spalinowy silnik tłokowy to układ złożony z ogromnej ilości części ruchomych. Najprostszy podział lotniczych silników tłokowych to podział na silniki z zapłonem iskrowym i silniki wysokoprężne (Diesla). Silniki lotnicze z zapłonem iskrowym mają większą wydajność, natomiast silniki dwusuwowe Diesla mają wprawdzie wydajność niższą, ale za to ich konstrukcja jest mniej skomplikowana.

Felixstowe F.2A
Felixstowe F.2A był szczytowym osiągnięciem kilkuletniej współpracy Amerykanina Glenna Curtissa i Brytyjczyka Johna Porte’a. W 1911, z powodu złego stanu zdrowia, Porte został zwolniony ze służby w Royal Navy. Pozostał jednak aktywnym miłośnikiem lotnictwa morskiego i w 1912 wyjechał do USA, gdzie poznał Curtissa, zajmującego się w tym czasie konstruowaniem łodzi latających.

Zasady lotu modeli
Współcześnie budowane modele służące do startu w zawodach młodszych można podzielić na następujące kategorie: modele latawców, modele balonów na ogrzane powietrze, modele swobodnie latające szybowców, modele swobodnie latające z napędem, modele latające na uwięzi, modele zdalnie sterowane i modele rakiet. Każda z wymienionych grup ma charakterystyczne cechy wyróżniające ją spośród pozostałych. Przed przystąpieniem do budowy modeli warto zapoznać się z podstawowymi prawami i zasadami określającymi loty modeli. Pozwoli to na lepsze zrozumienie zachowania się modelu w danej fazie jego lotu, dokonanie właściwej regulacji i oblatania oraz stworzy lepsze perspektywy osiągnięcia sukcesu w zawodach.

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "AeroPlanu" Nr 06/2021 na stronie: www.altair.com.pl


AeroPlan ukazuje się od 1995, a od 1999 jego redaktorem naczelnym jest najlepszy polski modelarz plastikowy, wygrywający od lat wszystkie najważniejsze konkursy modelarskie na świecie. Spowodowało to, że formuła czasopisma uległa pewnej modyfikacji, poprzez zbliżenie go bardziej do środowiska modelarskiego. Magazyn przekształcił się jednocześnie z nieregularnego kwartalnika w dwumiesięcznik. Raz w roku ukazuje się podwójny numer monograficzny poświęcony wybranej konstrukcji lotniczej, z dołączoną płytą CD-ROM.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony