Przejdź do treści
Źródło artykułu

Drony w nowym laboratorium Militarnych Systemów Informacji Przestrzennej

W piątek 27 października otwarto laboratorium Militarnych Systemów Informacji Przestrzennej. Przy pomocy dronów będzie można zobrazować teren w 3D, utworzyć mapy, a nawet pomierzyć dany teren. W otwieranym obiekcie będą prowadzone zajęcia obejmujące tematycznie zagadnienia związane ze zbieraniem, przetwarzaniem, analizowaniem, wizualizacją oraz udostępnianiem danych przestrzennych.

Obiekt został wyposażony w 12 stanowisk studenckich oraz 2 dla wykładowcy oraz instruktora. Na stanowiskach zainstalowano specjalistyczne oprogramowanie fotogrametryczne „PIX4D”, które pozwala zamienić zdjęcia zrobione z nalotu drona w mapę terenu, gdzie można pomierzyć kąty i odległości miedzy obiektami np. obliczyć powierzchnię danego obszaru. W laboratorium wykorzystywane jest również oprogramowanie systemów informacji geograficznej „ArcGIS” dostarczone przez ESRI Polska, przedstawiciela Environmental Systems Research Institute światowego lidera w tworzeniu tego typu oprogramowania. Studenci będą między innymi tworzyć elektroniczne mapy nawigacyjne (ENC), dodatkowe warstwy wojskowe (AML), numeryczne modele terenu oraz oczywiście papierowe morskie mapy nawigacyjne.

Na wyposażeniu laboratorium poza sprzętem komputerowym i specjalistycznym oprogramowaniem będą trzy wysokiej klasy drony marki DJI, wyposażone w wysokorozdzielcze kamery 4K, służące do zebrania danych fotogrametrycznych. Pojedynczy dron jest w stanie wykonywać pomiary w sposób autonomiczny przez ponad 40 minut. Zebrane w ten sposób dane będą dalej wykorzystywane do tworzenia ortofotomap czyli map ze zdjęciami z nalotu drona, które są podobne do tych wykorzystywanych w Google Earth. To nie wszystkie możliwości laboratorium, gdyż stworzenie trójwymiarowego zobrazowania terenu także się do nich zalicza. Taki obraz powstaje dzięki wielomilionowym chmurom punktów pomiarowych, które uzyskują drony.

Niemniej ważną pomocą dydaktyczną laboratorium będzie środowisko programowania C++Builder 10.2 Tokyo Enterprise/Architect. Pomoże ono naszym studentom zgłębić tajniki programowania urządzeń mobilnych takich jak smartphony, tablety, ipady oraz wykorzystania tej umiejętności w geomatyce, np. przy tworzeniu serwisów WMS (Web Map Service) lub WFS (Web Feature Service). Warto zaznaczyć, że jednocześnie może być szkolonych 24 podchorążych lub studentów cywilnych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony