Zapotrzebowanie Indii na nowe samoloty w ciągu następnych 20 lat szacuje się na 1750 sztuk
Według najnowszych prognoz Grupy Airbus na temat lokalnego rynku indyjskiego, aby zaspokoić wykładniczy trend wzrostowy w ruchu pasażerskim i towarowym w ciągu najbliższych 20 lat kraj ten będzie potrzebować aż 1750 nowych samolotów pasażerskich i transportowych – w tym 1320 nowych samolotów wąskokadłubowych i 430 szerokokadłubowców – o łącznej wartości 255 mld dolarów amerykańskich.
Chociaż spodziewa się, że znaczna część ruchu zostanie wygenerowana przez szybko rozwijającą się gospodarkę, nie bez znaczenia dla popytu na podróże lotnicze pozostanie też wzrost wskaźników zamożności, postępująca urbanizacja oraz wspierane przez władze programy w dziedzinie transportu lokalnego. Do 2036 r. statystyczny mieszkaniec Indii aż czterokrotnie zwiększy liczbę wykonywanych przelotów. W rezultacie ruch lotniczy obsługujący ten rynek przez najbliższe 20 lat będzie według prognoz rosnąć o 8,1 procenta rocznie, czyli niemal dwa razy szybciej, niż szacowany dla reszty świata uśredniony wskaźnik 4,4 procenta.
Według najnowszych obliczeń Grupy Airbus, w tym samym okresie (2017-2036) aż pięć i pół raza zwiększyć się ma w Indiach ruch lokalny, osiągając ten sam poziom, jaki obecnie charakteryzuje go na trasach krajowych w Stanach Zjednoczonych i czyniąc Indie jednym z najszybciej rosnących rynków świata.
„Sercem naszej strategii jest ruch Make in India. Airbus może pochwalić się największym udziałem w Indiach spośród wszystkich międzynarodowych producentów samolotów, i to we wszystkich programach, które obecnie prowadzimy. W ciągu ostatniej dekady aż 16-krotnie zwiększyliśmy wartość składanych w tym kraju zamówień, wynoszącą obecnie 550 milionów dolarów rocznie" przypomina Srinivasan Dwarakanath, prezes Airbus Commercial Aircraft w Indiach.
Wszystko na to wskazuje, że do 2019-2020 roku Indie staną się trzecim na świecie rynkiem lotniczym, a Airbus już teraz dzięki swojej pozycji i kolejce przyjętych zamówień wynoszącej na dzień dzisiejszy 530 samolotów doskonale sprawdzi się jako istotny filar tego rozwoju.
Pełna gama produkcyjna Grupy Airbus obejmuje najlepiej sprzedającą się wśród samolotów jednonawowych rodzinę A320, popularne modele A330 i A330neo, plasowane w segmencie średnich superszerokokadłubowców A350 XWB i należące do kategorii największych samolotów flagowce A380. Na rynku maszyn transportowych Airbus oferuje obecnie nowo budowane A330-200F oraz maszyny produkowane w ramach programu Passenger-to-Freighter (A330P2F).
Najważniejsze fakty na temat rynku lotniczego Indii:
• Ponad 70-procentowy udział samolotów w kolejce do produkcji; ponad 60% floty w eksploatacji
• Roczny wzrost ruchu pasażerskiego: 8,1% (średnia ogólnoświatowa: 4,4%)
• Do 2019-2020 r. Indie staną się trzecim pod względem wielkości rynkiem lotniczym świata
• Zapotrzebowanie na nowe samoloty: ponad 1320 egzemplarzy modeli jednonawowych, prawie 430 szerokokadłubowych / 255 mld USD
• Spodziewany pięcioipółkrotny wzrost ruchu pasażerskiego w Indiach
• Do 2036 r. statystyczny mieszkaniec Indii będzie rocznie latać średnio cztery razy częściej niż obecnie
• Przez najbliższe 10 lat w Indiach będzie trafiać do użytku średnio jeden airbus tygodniowo
• Airbus zapewnia w Indiach 6000 miejsc prac, w tym 1500 stanowisk inżynierskich
• Wartość rocznych zamówień składanych w Indiach przekracza 550 mln USD
Komentarze