Wiceprezes Airbus Military PZL, Władysław Skorski, uhonorowany nagrodą „Buzdygan”
Podczas 17 – tej już gali Buzdyganów, która odbyła się 18 lutego w Hotelu Sheraton w Warszawie Władysław Skorski, wiceprezes Airbus Military PZL (wcześniej EADS PZL Warszawa Okęcie), otrzymał nagrodę „Buzdygana 2010”. Władysław Skorski został wyróżniony za wkład w realizację projektów prowadzonych przez spółkę, a w szczególności modernizację użytkowanego przez polskie siły powietrzne samolotu szkoleniowego PZL-130 Orlik TC-I i zbudowanie wersji TC-II.
Władysław Skorski związany jest z PZL Warszawa Okęcie od 1976 r. Od 2002 r. sprawuje stanowisko wiceprezesa i dyrektora operacyjnego spółki, która obecnie działa pod nazwą Airbus Military PZL. Uczestniczył we wdrożeniu takich programów, jak: Skorpion, Wilga, Kruk B-T. i wreszcie Orlik.
„Bardzo się cieszę z tej nagrody.Jest to wielki zaszczyt i wyróżnienie nie tylko dla mnie ale i całej załogi naszego przedsiębiorstwa. Cieszymy się, że wytwór polskiej myśli technicznej przy wsparciu międzynarodowego właściciela Airbus Military znalazł uznanie polskich sił zbrojnych i został doceniony przez kapitułę tego prestiżowego konkursu”, powiedział Władysław Skorski .
PZL-130 TC-I to dwumiejscowy samolot szkoleniowy przeznaczony do szkolenia podstawowego i zaawansowanego. Jego modernizacja została wykonana w ramach umowy podpisanej z Polskimi Siłami Powietrznymi na początku 2010 r. Polegała ona na wprowadzeniu istotnych usprawnień obejmujących zainstalowanie nowego bardziej efektywnego skrzydła, nowego silnika turbośmigłowego Pratt & Whitney PT6 o mocy 750 KM oraz zestawu awioniki firmy Garmin. Wersja TC-II jest dzięki tym udoskonaleniom efektywniejsza, ma lepsze osiągi i możliwości operacyjne.
Wojskowy Instytut Wydawniczy, wydawca tygodnika Polska Zbrojna przyznaje Buzdygany od 1993 r. wyróżniającym się osobom, które mają zasługi w dziedzinie umacniania obronności Polski. Dotychczas laureatami nagrody było ponad 200 osobistości – wojskowych, dziennikarzy, polityków i przedstawicieli przemysłu. Nagroda ma postać 37- centymetrowej posrebrzanej repliki XVI-wiecznej broni, stanowiącej oznakę władzy oficerskiej rotmistrzów, pułkowników, poruczników i chorążych.
***
Airbus Military PZL
Przedsiębiorstwo PZL Warszawa-Okęcie zostało przejęte przez koncern EADS Casa (obecnie Airbus Military) w 2001 r. Od 2010 r. działa pod nazwą Airbus Military PZL i posiada dwa zakłady produkcyjne w Warszawie i Mielcu, które zatrudniają ponad 500 pracowników. Działalność zakładów obejmuje zarówno konstruowanie i produkcję małych samolotów szkoleniowych, jak i produkcję podzespołów do modeli pasażersko-transportowych CN-235 i C-295, a także produkcję wyposażenia dla kilku komercyjnych modeli Airbusa. Zakład w Mielcu zajmuje się konserwacją i utrzymaniem samolotów, a w przyszłości będzie służył jako centrum doskonalenia dla służb związanych z ochroną środowiska.
INFORMACJE O SAMOLOCIE SZKOLENIOWYM ORLIK TC II
PZL 130 Orlik TC II firmy Airbus Military PZL jest dwumiejscowym samolotem szkoleniowym przeznaczonym do szkolenia podstawowego i zaawansowanego, będącym zmodernizowaną wersją Orlika TC I eksploatowanego przez Polskie Siły Powietrzne. Bazując na doświadczeniach w eksploatacji w nowej wersji -TC II wprowadzono istotne usprawnienia: nowe, bardziej efektywne skrzydło, nowy silnik turbośmigłowy Pratt & Whitney PT6 o mocy 750 KM (550 kW), napędzający czteropłatowe śmigło Hartzell oraz zestaw zachodniej awioniki. Dzięki modernizacji Orlik wersji TC II jest efektywniejszy, ma lepsze osiągi i możliwości operacyjne.
Orlik TC II oferuje parametry lotu i niezbędne systemy do szkolenia pilotów wojskowych w 21. wieku po zdecydowanie niższych kosztach w porównaniu z innymi samolotami tej klasy. Służąc w Polskich Siłach Powietrznych Orlik TC I okazał się solidną maszyną zdolną do wykonywania trudnych misji szkoleniowych na miarę współczesnego lotnictwa.
Polskie Siły Powietrzne podpisały umowę na zmodyfikowanie 14 samolotów Orlik TC I i zbudowanie nowocześniejszej wersji TC II. Ponadto w ramach modernizacji dwa samoloty TC II eksploatowane już przez Siły Powietrzne otrzymają wzbogaconą awionikę. Jednocześnie zmieniony zostanie system obsługi technicznej samolotu z remontowego na według stanu, co zmniejszy koszty eksploatacji. Nowy projekt pozwala również na dalsze udoskonalenia i modyfikacje.
Komentarze