W Chinach uruchomiono nową, ekologiczną fabrykę
Dziś w Harbin (Chiny) uruchomiono Centrum Produkcji Kompozytów Airbusa Harbin Hafei (Centrum Produkcyjne), będące wspólnym przedsięwzięciem Airbusa i chińskich partnerów firmy. Otwarcia dokonali: Tom Enders, prezes i dyrektor generalny Airbusa, przedstawiciele rządu Chin oraz partnerzy firmy. W nowym obiekcie produkowane będą przede wszystkim części kompozytowe do modelu A350 XWB – najnowszego samolotu Airbusa.
Otwarty dziś nowoczesny obiekt o powierzchni 33 800 mkw. jest pierwszą częścią planowanego kompleksu produkcyjnego o powierzchni 80 tys. mkw., w którym odbywać się będzie produkcja części, świadczone będą usługi wsparcia technicznego i inne usługi oraz znajdować się będą biura.
Li Fangyong, wiceprezes Aviation Industry Corporation of China (AVIC), powiedział: „Inauguracja Centrum Produkcyjnego dowodzi naszego znakomitego przygotowania do produkcji komponentów do A350 XWB. Współpraca przy produkcji najbardziej zaawansowanego samolotu na świecie – A350 XWB – oraz przynależność do globalnego łańcucha dostaw Airbusa, wiodącego producenta samolotów na świecie, to dla nas zaszczyt i przyjemność”.
Tom Enders, prezes i dyrektor generalny Airbusa, powiedział: „Chińczycy mają wszelkie powody do dumy ze współpracy przy produkcji A350 XWB. Samolot ten wyznaczy nowe standardy w dziedzinie ekologii i atrakcyjności dla pasażerów. Centrum Produkcyjne w Harbin oraz pozostali partnerzy w Chinach będą mieli istotny udział w sukcesie tego modelu”.
Centrum Produkcyjne w Harbin produkować będzie komponenty do A350 XWB (53% struktury samolotu wykonane będzie z materiałów kompozytowych), w tym stery, windy, drzwi serwisowe oraz elementy owiewki brzucha – razem stanowiące znaczną część pięcioprocentowego udziału w pracach nad płatowcem A350 XWB, który ma zostać zrealizowany w Chinach. W Centrum Produkcyjnym zastosowany zostanie najnowocześniejszy sprzęt oraz technologia, w tym zautomatyzowane układanie taśm (tape laying), autoklaw, automatyczne przycinanie oraz sprzęt do badań nieniszczących.
Budowa obiektu rozpoczęła się w czerwcu 2009 r. Obiekt zbudowano zgodnie z najwyższymi standardami branżowymi, a ekologia stanowiła istotny aspekt projektu budynków i procesów. Do rozwiązań minimalizujących wpływ obiektu na środowisko naturalne należą zarządzanie ogrzewaniem, oświetleniem oraz systemami energetycznymi, a także staranne zarządzanie łańcuchem dostaw i szkolenie ze świadomości ekologicznej wśród pracowników i dostawców. Do 2016 r. w Centrum Produkcyjnym w Harbin ma pracować ok. 600 osób.
Centrum Produkcji Kompozytów Airbusa Harbin Hafei to wspólne przedsięwzięcie Airbus China i grupy chińskich partnerów, do której należą Harbin Aircraft Industry Group Corporation Limited, Hafei Aviation Industry Company Limited, AviChina Industry & Technology Company Limited oraz Harbin Development Zone Infrastructure Development Company Limited. W grudniu 2009 r. w obiekcie uruchomiono produkcję wind, sterów i dźwigarów statecznika poziomego. Firmy chińskie wykonują pięć procent prac nad płatowcem do A350 XWB.
Rodzina A350 XWB to odpowiedź Airbusa na powszechne zapotrzebowanie na nową linię wysoce wydajnych samolotów średnich rozmiarów i dalekiego zasięgu (o zasięgu do 15 400 km). A350 XWB posiada najszerszy kadłub w swej kategorii, oferując niespotykany dotychczas poziom komfortu, najniższe koszty operacyjne i najniższy wskaźnik kosztów na pasażerokilometr w stosunku do wszystkich innych samolotów w tym segmencie rynku.
Obecny stan pewnych zamówień na samoloty A350 XWB to 583 egzemplarze zamówione przez 36 klientów. Air China to pierwsza chińska linia lotnicza, która w 2010 r. złożyła zamówienie na samolot (20 egzemplarzy). Rozwój programu A350 XWB zmierza do wprowadzanie samolotu do eksploatacji w drugiej połowie 2013 r. Montaż końcowy A350 XWB zostanie uruchomiony pod koniec roku w nowym budynku montażu końcowego w Tuluzie (Francja).
Komentarze