Pierwszy kompozytowy moduł do Airbusa A350 XWB
W fabryce w Nantes (Francja) wyprodukowano pierwszy kompozytowy moduł do samolotu A350 XWB. Oznacza to „narodziny” nowego samolotu dalekiego zasięgu firmy Airbus. Panel ten, stanowiący część centropłatu, jest wykonany całkowicie z włókien węglowych, a jego powierzchnia wynosi 36 mkw. Jest to największy jednolity panel kompozytowy wyprodukowany kiedykolwiek w Nantes. Do jego wytworzenia wykorzystano nową, supernowoczesną maszynę odlewniczą. Po zmontowaniu w Nantes centropłat zostanie przetransportowany to dalszego montażu w obiekcie Airbusa w Saint-Nazaire.
Podobnie jak inne obiekty produkcyjne Airbusa, fabryka w Nantes dysponuje zaawansowaną wiedzą w zakresie materiałów kompozytowych i jest liderem w dziedzinie produkcji części z włókien węglowych, takich jak centropłaty i belki kila do modelu A350 XWB. W tej całkowicie nowej rodzinie samolotów 53 proc. konstrukcji (pod względem masy), w tym główne elementy, jak skrzydła i kadłub, będzie bazować na materiałach kompozytowych.
„Ten kluczowy etap realizacji programu A350 XWB udało się osiągnąć dzięki metodycznemu i ewolucyjnemu podejściu Airbusa do prac nad zastosowaniem kompozytów oraz doświadczeniu zebranemu przez wiele lat” – powiedział Fabrice Brégier, dyrektor operacyjny Airbusa.
Didier Evrard, szef programu A350 XWB, powiedział: „A350 XWB nabiera rzeczywistych kształtów. Rozwijamy naszą wiedzę i doświadczenie w kluczowych obszarach, takich jak technologie materiałowe, prognostyczna analiza naprężeń i projektowanie; produkcja kompozytów oraz projektowanie i montaż elementów kompozytowych, w tym procesy produkcyjne i koncepcje technologii narzędziowych”.
Rodzina samolotów A350 XWB stanowi odpowiedź Airbusa na popyt na samoloty dalekiego zasięgu o szerokim kadłubie i średnich rozmiarach. Samolot ten ma zasięg do 15 400 km/8300 mil morskich i jest dostępny w trzech podstawowych wersjach pasażerskich. Ponadto ma najszerszy kadłub w swej kategorii, oferuje niespotykany dotychczas poziom komfortu, najniższe koszty operacyjne i najniższy wskaźnik kosztów na pasażerokilometr w stosunku do wszystkich innych samolotów w tym segmencie rynku. Rodzina samolotów A350 XWB jest zasilana silnikami Rolls-Royce Trent nowej generacji i została zaprojektowana jako odpowiedź na wyzwania związane z wysokimi cenami paliwa, rosnącymi oczekiwaniami pasażerów i kwestiami ekologicznymi.
Obecny stan zamówień na samoloty A350 XWB to 505 egzemplarzy zamówionych przez 32 klientów z całego świata.
Komentarze