Przejdź do treści
Źródło artykułu

Norwegian Air Ambulance Foundation pierwsza otrzymała śmigłowiec H145 w wariancie pięciołopatowym

Firma Airbus Helicopters przekazała Norwegian Air Ambulance Foundation (NASF) pierwszy pięciołopatowy śmigłowiec H145. Nowa wersja tego najlepiej sprzedającego się lekkiego, dwusilnikowego wiropłata wielozadaniowego otrzymała innowacyjny pięciołopatowy wirnik, co pozwala zwiększyć udźwig użyteczny maszyny o 150 kg oraz skutkuje wzrostem komfortu lotu i uprasza obsługi techniczne. W czerwcu nowy wariant H145 uzyskał certyfikat Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej i jest już gotowy do wypełniania różnorodnych misji.

„Dziękujemy Norwegian Air Ambulance Foundation za zaufanie do naszych śmigłowców, a zwłaszcza rodziny maszyn H145. Cieszymy się, że nowa wersja H145 rozpoczyna obecność na rynku od akcji ratujących życie” – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Nasze zespoły intensywnie pracowały, aby jak najszybciej wprowadzić ten ulepszony śmigłowiec wielozadaniowy na rynek”.

„Jesteśmy dumni z bycia pierwszym użytkownikiem pięciołopatowego H145” – stwierdził Hans Morten Lossius, sekretarz generalny NASF. „Zwiększony udźwig użyteczny i płynniejszy lot sprawiają, że nowy H145 jest idealną maszyną dla śmigłowcowej służby ratownictwa medycznego (HEMS) w Norwegii i całej społeczności lotniczego pogotowia ratunkowego”.

NASF, założona przez norweskiego lekarza Jensa Moe w 1978 roku, jest firmą matką i właścicielem Norwegian Air Ambulance. To ona uruchomiła służbę HEMS w Norwegii, otwierając pierwszą bazę w pobliżu Oslo, skąd działała załoga wynajętego z Niemiec  śmigłowca BO105. Obecnie Norwegian Air Ambulance operuje z wszystkich 13 baz HEMS w Norwegii i wszystkich 4 baz w Danii. Korzysta ze śmigłowców H135 i H145 wyposażonych wyłącznie w awionikę Helionix. Najnowszy śmigłowiec ma wspierać ważne prace badawczo-rozwojowe Fundacji, mające na celu ulepszenie operacji HEMS.

Nowa wersja lekkiego dwusilnikowego śmigłowca H145 firmy Airbus została pokazana na wystawie Heli-Expo 2019 w Atlancie. Poinformowano wówczas, że pierwszymi klientami będą służby cywilne i porządkowe. Obecnie trwa przegląd certyfikacji przez Federalną Administrację Lotniczą (FFA) – wydanie certyfikatu spodziewane jest wkrótce. W 2021 roku nastąpi z kolei certyfikacja wojskowej wersji pięciołopatowego H145. Śmigłowiec H145 został opracowany wspólnie z Kawasaki Heavy Industries. Japoński partner kooperacyjny dostarczy pierwszy zmontowany przez siebie pięciołopatowy H145 na początku 2021 roku.

Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy układ sterowania silnikiem (FADEC) oraz pakiet awioniki cyfrowej Helionix. Jego atutem jest znakomity 4-osiowy autopilot, zwiększający bezpieczeństwo i redukujący obciążenie pilota pracą. H145 jest najcichszym wiropłatem w swojej klasie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony