Kompozyty i podzespoły do Airbusa z Chin

Airbus

Airbus podpisał umowę joint venture z grupą partnerów przemysłowych z Chin o utworzeniu w Harbin w Chinach centrum produkcyjnego, które będzie wytwarzać części z materiałów kompozytowych i podzespoły, wykorzystywane w programie Airbus A350XWB oraz w produkcji samolotów z rodziny A320.

Wśród chińskich partnerów znalazły się spółki Harbin Aircraft Industry Group Company Limited (HAIG), Hafei Aviation Industry Company Limited (HAI), Avichina Industry & Technology Company Limited (AVICHINA) oraz Harbin Development Zone Heli Infrastructure Development Company Limited (HELI).

Centrum produkcyjne będzie wytwarzać duże podzespoły do programu A350 XWB. Jest to część planu strategicznego firmy Airbus, który zakłada, że pięć procent płatowca do A350 XWB będzie wytwarzane w Chinach. Do produkcji podzespołów wykorzystane zostaną najnowsze technologie kompozytowe, zgodne ze standardami i procesami Airbusa.

Centrum produkcyjne o nazwie Harbin Hafei Airbus Composite Manufacturing Centre Company Limited zostanie uruchomione w 2009 r. Połowę udziałów obejmie HAIG, 20 procent należeć będzie do Airbus China, natomiast po 10 procent przypadnie spółkom HAI, AVICHINA i HELI. Uruchomienie działalności produkcyjnej planowane jest na wrzesień 2009 r., a do końca 2010 r. gotowa powinna być nowa fabryka.

Umowę sygnowali Laurence Barron, prezes Airbus China, oraz Pang Jian, prezes zarządu HAIG i HAI. Ceremonia odbyła się w Madrycie w Hiszpanii, w obecności chińskiego premiera Wen Jiabao oraz premiera Hiszpanii, José Luisa Rodrígueza Zapatero.

„Podpisanie umowy joint venture jest historycznym przełomem w stosunkach między firmami HAIG / HAI a Airbusem” – powiedział Pan Jian. „HAIG / HAI oraz Airbus są partnerami wspólnie partycypującymi w ryzyku przedsięwzięcia. Podzielimy zyski płynące z tego projektu i razem stawimy czoła wyzwaniom powodowanym przez globalne spowolnienie gospodarcze. Dzisiejsza umowa to wspólna odpowiedź chińskich partnerów i Airbusa na te problemy. Wynika ona z naszej wiary w przyszły wzrost gospodarczy Chin oraz dalszy rozwój chińskiej branży lotniczej, przy współudziale Airbusa. Będziemy nieustannie promować i rozszerzać naszą strategiczną współpracę” – dodał.

„Projekt ten jest kolejnym dowodem zaangażowania Airbusa w zrównoważony rozwój chińskiej branży lotniczej” – powiedział Laurence Barron, prezes Airbus China. „Spółka joint venture to kolejny krok w naszej współpracy z Hafei, czyli firmą, która była jednym z założycieli Centrum Technologicznego Airbusa w Pekinie. Jesteśmy absolutnie przekonani o powodzeniu przedsięwzięcia, którego podejmujemy się wspólnie z naszymi chińskimi partnerami w Harbin” – dodał.

Airbus dąży do budowy długoterminowego, strategicznego partnerstwa z Chinami. Szacuje się, że całkowita wartość współpracy między Airbusem a chińską branżą lotniczą wyniesie około 200 mln USD w 2010 r. i 450 mln USD w 2015 r.

Współpraca Airbusa z Chinami
Początki współpracy przemysłowej między Airbusem a chińską branżą lotniczą sięgają 1985 r. Firma Aerospatiale, dziś Airbus France, podpisała w tym roku pierwszą umowę na podwykonawstwo z Xi’an Aircraft Company. Dotyczyła ona produkcji i montażu drzwi dostępowych do szerokokadłubowych samolotów Airbus A300/310.

26 listopada 2007 r. Airbus podpisał memorandum o porozumieniu z Chińską Krajową Komisją Rozwoju i Reform (KKRR), w którym formalnie zobowiązywał się do przeniesienia części prac związanych z produkcją płatowca do A350 XWB do chińskiej branży lotniczej.

Tego samego dnia Airbus podpisał projekt umowy z dawną spółką AVIC II (nadrzędną wobec Hafei) o uruchomieniu centrum produkcyjnego w formie spółki joint venture.

15 lipca 2008 r. Airbus China Limited i HAIG zawarły umowę ramową w sprawie utworzenia Joint Venture Composite Manufacturing Centre w Harbin.

Utworzenie tego centrum ma związek z dążeniem Airbusa do wypełnienia podjętego wobec KKRR zobowiązania o przeniesieniu części produkcji płatowca A350 XWB do Chin.

Jak dotąd w wytwarzanie części zaangażowało się sześciu producentów z Chin. Produkują oni m.in. podzespoły skrzydeł i wyjścia awaryjne do samolotów Airbus.

W lipcu 2005 r. oficjalnie ruszyło Centrum Technologiczne Airbusa w Pekinie (Airbus Beijing Engineering Centre – ABEC). W czerwcu 2008 r. ABEC otrzymało licencję joint venture od Pekińskiej Administracji ds. Przemysłu i Handlu na utworzenie spółki joint venture między Airbus China Limited a chińskimi partnerami. Obecnie Hafei ma 18 procent udziałów w tym przedsięwzięciu.

We wrześniu 2008 r. oficjalnie uruchomiono w Chinach linię montażu końcowego samolotów z rodziny Airbus A320. Jest to spółka joint venture między Airbusem a chińskim konsorcjum składającym się z Tianjin Free Trade Zone (dawniej AVIC I) i Hafei. Uroczystości zostały uświetnione przez premiera Chin, Wen Jiabao, a także Toma Endersa, prezesa i dyrektora generalnego Airbusa.

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus

Komentarze

Airbus made in china.
Czyli jak za cenę jednego zrobić dwa...