Flota śmigłowców UH-72 Lakota z jednostek amerykańskich przekroczyła milion godzin nalotu

UH-72 Lakota amerykańskich sił zbrojnych - w locie o zachodzie słońca (fot. Airbus)

Flota śmigłowców UH-72 Lakota wyprodukowanych przez firmę Airbus Helicopters, przekroczyła granicę miliona godzin nalotu. Stało się to około 15 lat po tym, jak pierwsza Lakota UH-72A weszła do służby w amerykańskich siłach zbrojnych i tuż po przekazaniu Gwardii Narodowej najnowszej wersji maszyny, UH-72B, co ogłoszono na wystawie Association of the United States Army (AUSA) w Waszyngtonie.

„Wielu mężczyzn i kobiet, którzy budują Lakoty w Mississippi, to weterani służby w amerykańskim wojsku. Wszyscy oni są dumni z tego, że wspierają lotników obecnie służących naszej ojczyźnie”, powiedział Scott Tumpak, odpowiedzialny za programy śmigłowców wojskowych Airbusa prowadzone w USA. „Etap w postaci miliona wylatanych godzin jest świadectwem zaangażowania pracowników, dbających o terminowość dostaw oraz niezawodność i wszechstronność produkowanych przez nich statków powietrznych”.

Pierwszą Lakotę Airbus dostarczył wojsku w 2006 roku - w tym samym, w którym UH-72A zwyciężył w konkursie na nowy lekki śmigłowiec użytkowy Wojsk Lądowych. Od tego czasu firma przekazała żołnierzom 463 wiropłatów pierwszego modelu Lakoty, który służy US Army przede wszystkim jako śmigłowiec szkolny. Na początku tego roku Wojska Lądowe wdrożyły do jednostki Gwardii Narodowej pierwszy wiropłat w najnowszym wariancie UH-72B Lakota, pochodzący z zamówienia na 18 egzemplarzy złożonego w 2020 roku. UH-72B bazuje na popularnym modelu H145 i zawiera różne ulepszenia, opracowane w trakcie eksploatacji cywilnego odpowiednika. Wydajne śmigło ogonowe Fenestron, mocniejsze silniki, ulepszone sterowanie i pakiet awioniki Airbus Helionix to kilka z udoskonaleń zapewniających poprawę bezpieczeństwa i wydajności lotu.

Pod koniec października 2021 r. Lakota będzie służyć w jednostkach Wojsk Lądowych i Gwardii Narodowej ulokowanym w 45 stanach i terytoriach. Jest również użytkowana w szkole pilotów marynarki wojennej USA i Wojskach Lądowych Tajlandii. Można ją zobaczyć w ośrodkach szkolenia bojowego amerykańskich wojsk w Ft. Irwin i Ft. Polk oraz niemieckim Hohenfels, a także na pacyficznym poligonie na atolu Kwajalein. Zadania powierzane Lakotom są zróżnicowane i wiążą się z miejscami ich stacjonowania. Obejmują loty szkoleniowe, poszukiwawczo-ratownicze, reagowanie na katastrofy, wsparcie bezpieczeństwa wewnętrznego, zwalczanie przemytu narkotyków, dowodzenie oraz transport VIP. Lakoty były angażowane do walki ze skutkami pożarów, huraganów, powodzi i innych katastrof w kraju i za granicą, a ostatnio do wsparcia pomocy niesionej mieszkańcom Haiti po niszczycielskich klęskach żywiołowych.

Dzięki prawie 10 różnym dostępnym konfiguracjom, Lakota zapewnia sprawdzoną wydajność, wyjątkową niezawodność i wszechstronność w szerokim spektrum misji wojskowych. Airbus Helicopters, Inc. buduje Lakoty w zakładzie w Columbus w stanie Mississippi, zatrudniającym prawie 250 pracowników, z których 40% to żołnierze rezerwy.

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus