Przejdź do treści
Brake-to-Vacate
Źródło artykułu

EASA przyznało certyfikat systemom BTV i ROW/ROP

Dopuszczenie do użycia dwóch systemów: systemu hamowania Brake-To-Vacate (BTV) i systemu ochrony przed przekroczeniem końca pasa (Runway Overrun Warning & Prevention) ROW/ROP skróci czas przebywania samolotu na pasie startowym i ograniczy ryzyko wyjechania poza pas.

Po niedawnym przeprowadzeniu udanych testów badawczych systemy hamowania Brake-To-Vacate (BTV) oraz ostrzegania i ochrony przed przekroczeniem końca pasa (Runway Overrun Warning and Prevention, ROW/ROP) zostały zatwierdzone i zdobyły certyfikat Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), pozwalający na ich użycie w samolotach Airbus A380. BTV to innowacja Airbusa w zakresie systemów wspomagających pracę pilota, której celem jest rozładowanie ruchu na lotniskach i skrócenie czasu przebywania samolotu na pasie startowym. System ROW/ROP ma z kolei ograniczać ryzyko wyjechania poza pas. Oba systemy zostały opatentowane przez Airbusa.

Brake-to-Vacate (BTV)
System BTV został zaprojektowany przez międzynarodowy zespół w Tuluzie (Francja) i w Filton (Anglia). Dzięki wykorzystaniu możliwości oferowanych przez wbudowany w modelu A380 GPS oraz oparty na lotniskowej bazie danych pokładowy system nawigacji na lotnisku (On-Board Airport Navigation System, OANS), w połączeniu z funkcjami automatycznej kontroli lotu oraz automatycznego hamowania, BTV przedstawia pilotom w czasie rzeczywistym informacje o drodze hamowania podczas lądowania i ułatwia dotarcie do odpowiedniego zjazdu z pasa. Umożliwia on także ocenę dystansu lądowania podczas przygotowania do tego manewru. W momencie, gdy pilot wybiera punkt zjazdu z pasa lądowania, system określa szacowany i minimalny czas przebywania na pasie. Podczas fazy lądowania, zgodnie z istniejącymi warunkami na pasie lądowania (tj. pasa suchego lub mokrego), redukcja prędkości samolotu regulowana jest automatycznie tak, by samolot dotarł do wybranego wyjścia z pasa przy odpowiedniej prędkości. BTV przynosi operatorom także następujące korzyści: obniża ogólne wymogi dotyczące siły hamowania i temperatury hamulców (ograniczając tym samym ich zużywanie), ogranicza maksymalne zastosowanie ciągu wstecznego na suchym pasie lądowania, podnosi komfort pasażerów (dzięki regulowanej, stopniowej redukcji prędkości), redukuje poziom hałasu, zużycie paliwa i emisje dwutlenku węgla, pozwala kontroli lotów zaplanować do 15 procent dodatkowych wylotów, umożliwia liniom lotniczym maksymalizację liczby rotacji samolotów oraz redukuje czas, w którym samolot wystawiony jest na ryzyko wtargnięcia na drogę startu/lądowania (dzięki minimalizacji czasu przebywania na pasie lądowania).

System ostrzegania i ochrony przed przekroczeniem końca pasa lądowania
Uzupełniający system ROW/ROP dokonuje oszacowania rzeczywistych odległości podczas operacji lądowania i na bieżąco porównuje je z dostępnym dystansem lądowania, przy uwzględnieniu takich czynników, jak prędkość samolotu, jego pozycja, wysokość i masa, warunki na pasie lądowania, temperatura powietrza oraz wiatr, a także wzniesienie pasa lądowania. System ostrzega pilota, jeśli samolot podchodzi do pasa, który zostanie uznany za „zbyt krótki” lub też jeśli pozostała długość pasa jest zbyt krótka (np. jeśli oczekiwany jest „późny” punkt zetknięcia z nawierzchnią w wyniku niestabilnych warunków zejścia do lądowania). W takich przypadkach po ostrzeżeniu przez system ROW, pilota obowiązuje procedura „odlotu” i podjęcia innej próby podejścia do lądowania na pasie o odpowiedniej długości. Jeśli jednak inne podejście do lądowania nie jest możliwe (na przykład w sytuacjach awaryjnych), pilot może zignorować decyzję systemu i wylądować na „zbyt krótkim” pasie. Wtedy automatycznie uruchamiany jest system ROP, który zmusza samolot do wyhamowania na jak najkrótszym dystansie przy pełnej mocy hamowania oraz – jeśli to konieczne – przy maksymalnym ciągu wstecznym. Uwaga: pilot ma uprawnienia do tego, by wyłączyć system ROP w dowolnym momencie.

Testy systemów BTV i ROW/ROP zostały przeprowadzone po raz pierwszy w 2004 r. na samolocie A340-600 oraz w maju 2008 r. na A380. Niedawna akceptacja i certyfikat wydany przez EASA otwiera drogę do wprowadzenia systemów w samolotach A380. Pierwszymi klientami, którzy nabędą egzemplarze z nowymi systemami, będą Air France i Lufthansa. BTV i ROW/ROP będą także elementem standardowego wyposażenia samolotu A350 XWB.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony