Dziewiczy lot pierwszego samolotu A330neo

Dziewiczy lot pierwszego samolotu A330neo (fot. H. Gousse/Airbus)

Pierwszy A330neo wzbił się w czwartek rano (19 października) w powietrze z lotniska Blagnac w Tuluzie o godzinie 9.57 czasu lokalnego i odbył dziewiczy lot nad południowo-zachodnią Francją. Samolot o numerze MSN1795 to wersja A330-900, pierwszy z trzech egzemplarzy testowych przeznaczonych do prób w locie, napędzany najnowszymi sinikami turbowentylatorowymi Rolls-Royce Trent 7000.

W kokpicie samolotu zasiadali piloci doświadczalni Thierry Bourges i Thomas Wilhelm oraz inżynier prób w locie Alain Pourchet. Natomiast Jean-Philippe Cottet, Emiliano Requena Esteban i Gert Wunderlich monitorowali systemy i osiągi samolotu w czasie rzeczywistym ze stanowiska testowego.

Program certyfikacyjny A330neo ma zająć około 1400 godzin lotów próbnych. Na liczbę tę składa się 1100 godzin w kampanii A330-900 – w celu uzyskania odpowiednich certyfikatów typu EASA i FAA w połowie 2018 r. – oraz 300 godzin lotów wersji A330-800, która ma otrzymać certyfikat w 2019 r. Ogółem, pełna kampania prób w locie rodziny A330neo zostanie zrealizowana przez trzy maszyny certyfikacyjne oraz pierwszy egzemplarz produkcyjny (ten ostatni w celu zweryfikowania kabiny Airspace przed wejściem do służby).

A330neo, najnowsza rodzina samolotów szerokokadłubowych firmy Airbus wprowadzona w lipcu 2014 r., zapewnia ekonomię, wszechstronność i niezawodność charakterystyczną dla starszych modeli A330, a jednocześnie zmniejsza zużycie paliwa o 14 proc. na pasażera.

Dwie wersje NEO – A330-800 i A330-900 – mogą przewozić odpowiednio 257 i 287 pasażerów w układzie z trzema klasami, są napędzane silnikami Rolls-Royce Trent 7000 najnowszej generacji, mogą pomieścić nawet 10 dodatkowych foteli, oferują udogodnienia nowej kabiny „Airspace" i są wyposażone w nowe skrzydła o większej rozpiętości z końcówkami typu „Sharklet".


Filmy z pierwszego lotu A330neo można też zobaczyć pod linkami: www.youtube/NkF1-0lL_Y4 oraz www.youtube/xvX2AEqQ8Ck
Źródło: Airbus
comments powered by Disqus