Dwa kolejne H160 dla francuskiej Marynarki Wojennej

H160 French Army, fot. Airbus

Francuska Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia (DGA) potwierdziła firmom Airbus, Babcock i Safran Helicopter Engines opcję zakupu dwóch kolejnych śmigłowców H160, z przeznaczeniem dla francuskiej Marynarki Wojennej. Nowe statki powietrzne te dołączą do czterech H160 zakontraktowanych już w 2020 roku, z których pierwszy jest obecnie montowany w zakładzie Airbus Helicopters w Marignane na południu Francji.  

Sześć H160 będzie dostarczonych w konfiguracji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR). Stopniowo zaczną one działać od maja 2022 roku z bazy lotnictwa morskiego Lanveoc-Poulmic (Bretania), lotniska Cherbourg (Normandia) i bazy lotnictwa morskiego Hyères (Prowansja). W oczekiwaniu na dostawy H160M „Guépard" na mocy francuskiego programu wspólnego śmigłowca lekkiego (Hélicoptère Interarmées Léger: HIL), zamówione H160 przejmą od maszyn NH90 i Panther prowadzenie misj SAR, umożliwiając tym bojowym wiropłatom wykonywanie ich głównych zadań na morzu na pokładzie okrętów bojowych.

Doświadczenia francuskiej Marynarki Wojennej z eksploatacji H160 zostaną wykorzystane dla projektowania wojskowej wersji maszyny i towarzyszącego jej systemu wsparcia.

Pierwsze H160 zostały zamówione przez firmę Babcock w 2018 roku. Zostaną wyposażone i będą obsługiwane we współpracy z Airbus Helicopters i Safran Helicopters Engines, w celu zapewnienia najwyższego poziomu dostępności i ciągłości prowadzenia przez francuską Marynarkę Wojenną misji SAR na wybrzeżach Atlantyku i Morza Śródziemnego. Każdy z sześciu zbudowanych przez Airbus Helicopters H160 otrzyma wciągarkę, a ich modułowy przedział pasażerski będzie można dostosować do potrzeb każdej misji. H160 będą certyfikowane do używania gogli noktowizyjnych, niezbędnych do pracy z wyciągarką w nocy.

Wspomniane H160 zostanę zmodyfikowane do wariantu lekkiej maszyny wojskowej przez specjalistów Babcocka, firmy świadczącej skomplikowane usług inżynierskie dla klientów rządowych. Babcock zamontuje na nich m.in. system elektrooptyczny nowej generacji Safran Electronics & Defense, Euroflir 410.

H160 jako średni, dwusilnikowy śmigłowiec nowej generacji, napędzany silnikami Arrano, ma konstrukcję modułową, pozwalającą sprostać różnym zadaniom, od transportu morskiego przez przewozy prywatne, lotnictwo biznesowe, po ratownictwo medyczne i usługi publiczne.

Program HIL przewiduje zakup 169 maszyn H160M, „Guépard" dla zastąpienia pięciu typów śmigłowców będących obecnie na wyposażeniu francuskich sił zbrojnych.

Źródło: Airbus
comments powered by Disqus