Przejdź do treści
A320 neo w barwach linii LATAM, fot. Airbus
Źródło artykułu

Descent Profile Optimization (DPO) w A320 linii LATAM

Linie lotnicze LATAM zamierzają wyposażyć flotę posiadanych samolotów z rodziny A320 w opracowaną w Airbusie funkcję „Descent Profile Optimization" (DPO) – pozwalające oszczędzać paliwo ulepszenie bazy danych pokładowego systemu zarządzania lotem (FMS). Ta modernizacja zostanie wdrożona w ponad 200 maszynach reprezentujących rodzinę A320, dzięki czemu staną się one największą flotą Airbusa wyposażoną w to rozwiązanie znacznie oszczędzające paliwo.

Wszystkie zestawy sprzętowe wymagane do instalacji oprogramowania DPO we flocie LATAM będą dostarczane pomiędzy końcem 2021 r. a początkiem 2022 r.

Funkcja DPO pozwala samolotom schodzić z wysokości przelotowej przy użyciu wyłącznie ciągu silnika na biegu jałowym, co zmniejsza zużycie paliwa, skutkując tym samym proporcjonalnym zmniejszeniem emisji CO2 i NOx (tlenku azotu). Aby jeszcze bardziej zredukować zużycie paliwa, DPO maksymalizuje czas spędzony na efektywnym poziomie przelotu (więc załoga nie zaczyna zniżania za wcześnie), a następnie minimalizuje czas spędzany na nieefektywnym etapie „wyrównywania" trajektorii lotu maszyny na końcowym etapie zniżania (gdy silniki samolotu wytwarzają ciąg, aby utrzymać właściwy poziom lotu w gęstym powietrzu) przed ostatecznym podejściem do lądowania.

Optymalizacja trajektorii lotu samolotu jest jednym z kluczowych czynników dalszej poprawy efektywności, czemu służy także współpraca z organami kontroli ruchu lotniczego (ATM).

Optymalizując trajektorie lotu samolotów i redukując przepływ paliwa do silników - związany z ustawieniem ich ciągu na biegu jałowym podczas zniżania - dzięki funkcji DPO LATAM Airlines uzyskają ponad 100 ton oszczędności paliwa rocznie na samolot, w tym na zatłoczonych lotniskach, takich jak Lima, Santiago i São Paulo. Zmniejszy to emisje CO2 o ponad 300 ton rocznie w przeliczeniu na samolot, co stanowić będzie znaczący wkład w bardziej zrównoważone operacje lotnicze, redukując emisję CO2 przez całą flotę maszyn A320 LATAM o 60 000 ton rocznie.

DPO jest jednym z kilku rozwiązań optymalizacji operacji lotniczych oferowanych przez Airbus i jego spółkę zależną, Navblue, świadczącą usługi lotnicze. Wraz z ulepszonym zarządzaniem ruchem lotniczym te rozwiązania oszczędzające paliwo umożliwiają użytkownikom samolotów rozpoczęcie dekarbonizacji lotnictwa już teraz.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony