Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus wchodzi w czwarty wymiar zarządzania ruchem powietrznym

Specjalny samolot testowy Airbus A320 odbył pierwszy na świecie lot przy wykorzystaniu czterowymiarowej, zmodernizowanej i zoptymalizowanej technologii zarządzania ruchem powietrznym (Air Traffic Management - ATM). Samolot leciał na trasie z Tuluzy do Kopenhagi i Sztokholmu. Projekt ten nosi nazwę I-4D (Initial-4D).

Główne korzyści wynikające z projektu I-4D to znaczące zmniejszenie zużycia paliwa i CO2, zgodnie z wytycznymi programu SESAR*, który zakłada ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko o dziesięć procent na jeden lot oraz zmniejszenie opóźnień, a co za tym idzie, skrócenie lotów i poprawa płynności obsługi pasażerskiej.

Lot próbny z technologią I-4D oferuje konkretne rozwiązanie zmierzające do udoskonalenia istniejącego europejskiego systemu, który zbliża się do swojego limitu przepustowości. Jest to światowa premiera w ramach trwającego procesu transformacji obecnego systemu zarządzania ruchem powietrznym.

Po ukończeniu testów i wdrożeniu technologii samoloty będą mogły zaplanować i wykonać lot o zoptymalizowanym i wydajnym profilu bez potrzeby podawania jakichkolwiek informacji wektorowania przez kontrolerów. Efektem będzie większa przewidywalność przepływów ruchu lotniczego i łatwiejsze wykonywania operacji typu CDO (Continuous Descent Operations), czyli tzw. zielonego podejścia na lotnisko, czego wynikiem będzie skrócony czas oczekiwania na lądowanie.

Zarządzanie torem lotu z wykorzystaniem technologii I-4D opiera się na funkcji samolotu, pozwalającej na przewidywanie i przesyłanie danych na ziemię, co – po koordynacji z systemami naziemnymi – umożliwia precyzyjne wykonanie lotu. Mówimy tutaj o czterowymiarowym (4D) torze lotu, ponieważ jest on opisany w czterech wymiarach (w osi poprzecznej, wzdłużnej i pionowej), i obejmuje docelowy czas w określonym punkcie zbieżnym (czwartym wymiarem jest czas).

Technologia I-4D to pierwszy krok ku stworzeniu jednego z niezbędnych filarów programu SESAR, czyli pogodzenia rosnącego zagęszczenia ruchu lotniczego z wydajnością lotów. Jest on wynikiem wielomiesięcznej współpracy partnerów w ramach programu SESAR.

Jednym z głównych zadań firmy Airbus było przetestowanie zmodernizowanego systemu zarządzania lotem (nawigacja) i systemu komunikacji oraz włączenie ich w rzeczywistą architekturę samolotu.

Kolejne loty próbne i symulacje odbędą się w roku 2012 i 2013. Zgodnie z planem pierwsze operacje z wykorzystaniem technologii I-4D w Europie rozpoczną się w roku 2018.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony