Airbus testuje zielone loty z wykorzystaniem modelu A380
Jeden rejs transatlantycki samolotu A380 może oszczędzić środowisku aż 3 tony szkodliwych emisji dwutlenku węgla.
Konsorcjum utworzone z firmy Airbus oraz Air France oraz firm świadczących usługi w zakresie nawigacji powietrznej z Wielkiej Brytanii, Kanady i Stanów Zjednoczonych wkrótce rozpocznie próby transatlantyckich zielonych lotów z wykorzystaniem modelu A380 linii Air France podczas lotów rejsowych z Nowego Jorku do Paryża. Zgodnie z ostatnio podpisaną umową w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego SESAR Joint Undertaking testy te są częścią inicjatywy o nazwie AIRE2 zmierzającej do redukcji szkodliwych emisji. Pierwsza faza AIRE była wdrożona przez Komisję Europejską i firmę nawigacyjną FAA w czerwcu 2007 podczas salonu lotniczego w Paryżu.
Transatlantyckie zielone loty, w które zaangażowane są liczne firmy i organizacje zaplanowane są na okres 6-8 tygodni w czwartym kwartale 2010 r. Testy będą obejmowały optymalizację fazy kołowania na lotnisku John F. Kennedy oraz podczas rejsu nad Atlantykiem. Szacuje się, że w czasie każdego rejsu samolotem A380 można oszczędzić około trzech ton CO2 w porównaniu ze stanem obecnym.
„Testy ekologicznych lotów przez Atlantyk pozwolą na postęp w branży lotniczej w zakresie efektywności operacyjnej i większej dbałości o środowisko w dalekiej perspektywie,” powiedział Charles Champion, wiceprezes Airbusa ds. inżynierii. Dodaje: „Testy, które przeprowadzamy z A380 dzisiaj przyczynią się do ustanowienia przyszłych standardów dzięki szeroko- zakrojonym udoskonaleniom w dziedzinie Zarządzania Transportem Powietrznym, będącymi częścią programów SESAR (Single European Sky ATM Research – Badania nad zarządzaniem ruchem lotniczym w europejskiej wspólnej przestrzeni powietrznej) i NextGen.”
Transatlantyckie Zielone Loty: Podczas każdego testu firma świadcząca usługi nawigacyjne FAA będzie wspierać Air France podczas fazy kołowania na pas startowy na lotnisku JFK. Będzie to możliwe dzięki oszacowaniu czasu kołowania, dopuszczającemu włączenie dwóch spośród 4 silników. Natomiast NATS i Nav Canada będą sprawować pieczę nad fazą przelotu przez Atlantyk, podczas którego redukcja szkodliwych emisji będzie możliwa dzięki optymalnej trajektorii lotu oraz elastyczności w zakresie prędkości, wysokości przelotu lotu i szerokości kanału powietrznego. Trajektoria wykorzystuje możliwości przelotu A380 na dużej wysokości powyżej 11 tys. m (39 tys. stóp) i wyżej.
Airbus jest ponadto zaangażowany w dodatkowe projekty i testy AIRE2 – VINGA i Green Shuttle.
Komentarze