Airbus publikuje wyniki za cały rok obrotowy 2020
Airbus ogłosił skonsolidowane wyniki finansowe za cały rok (rok obrotowy) 2020 oraz prognozy na 2021 rok.
„Wyniki z roku 2020 pokazują odporność Airbusa na najtrudniejszy kryzys, jaki uderzył w przemysł lotniczy. Dziękuję naszym pracownikom za ich wielkie osiągnięcia w minionym roku i potwierdzam silne wsparcie naszych firm zajmujących się śmigłowcami oraz produkcją dla wojska i sprzętu kosmicznego. Chcę również podziękować klientom, dostawcom i partnerom za ich lojalność wobec Airbusa", powiedział prezes Airbusa Guillaume Faury. „Nasza branża stoi w obliczu wielu niewiadomych w 2021 r., ponieważ pandemia nadal wpływa na życie, gospodarkę i społeczeństwa. W dłuższej perspektywie naszą ambicją jest przewodzenie rozwojowi zrównoważonego, globalnego przemysłu lotniczego".
Łączna liczba zamówień netto na samoloty komercyjne wyniosła 268 (w 2019: 768 samolotów), a portfel zamówień na 31 grudnia 2020 r. obejmował 7184 samoloty pasażerskie. Airbus Helicopters zdobył zamówienia na 268 wiropłatów netto (2019: 310 sztuk), w tym 31 NH90 dla niemieckiej Bundeswehry w IV kwartale roku i na 11 sztuk H160. Wartość zamówień Airbus Defence and Space wzrosła o 39% rok do roku, do 11,9 miliarda euro, głównie dzięki dużym kontraktom na samoloty wojskowe, w tym podpisanej w listopadzie umowie na 38 nowych myśliwców Eurofight dla niemieckich sił powietrznych.
Wartość skonsolidowana przyjętych zamówień spadła do 33,3 mld euro (2019: 81,2 mld euro), a wycena skonsolidowanego portfela zamówień wyniosła 373 mld euro na 31 grudnia 2020 r. (koniec 2019 r.: 471 mld euro). Spadek wartości zaległych dostaw dla lotnictwa komercyjnego odzwierciedla wyższą liczbę dostaw w porównaniu z liczbą zamówień, osłabienie dolara amerykańskiego oraz ocenę możliwości odzyskania zaległości.
Skonsolidowane przychody spadły do 49,9 mld euro (2019: 70,5 mld euro), co było spowodowane trudnym otoczeniem rynkowym, wpływającym na producentów samolotów komercyjnych. Dostawy były mniejsze o 34% rok do roku. Łącznie Airbus dostarczył klientom 566 samolotów komercyjnych (2019: 863 samoloty), w tym 38 A220, 446 rodziny A320, 19 A330, 59 A350 i 4 A380. W czwartym kwartale 2020 roku dostarczono łącznie 225 samolotów komercyjnych, w tym 89 w grudniu.
W 2020 roku Airbus Helicopters dostarczył 300 maszyn (2019: 332 egzemplarze), a przychody firmy wzrosły o około 4%, dzięki korzystnemu asortymentowi produktów i wzrostowi w obszarze usług posprzedażowych. Przychody w Airbus Defence and Space spadły o około 4%, głównie w wyniku niższego wolumenu zamówień, a także wpływu COVID-19 na opóźnienia w działalności, głównie w dziale systemów kosmicznych.
Skonsolidowany i skorygowany EBIT (zysk operacyjny, czyli przed odliczeniem podatków i odsetek) – alternatywna miara wyników i kluczowy wskaźnik obejmujący bazową marżę biznesową poprzez wykluczenie istotnych obciążeń lub zysków spowodowanych zmianami w rezerwach, restrukturyzacją lub wpływem na kursy walutowe, a także zyski / straty kapitałowe ze zbycia i przejęcia przedsiębiorstw – wyniósł łącznie 1706 mln euro (2019: 6946 mln euro). Odzwierciedla on głównie słabsze wyniki działu produkującego samoloty komercyjne, przy lepszych wynikach Airbus Helicopters i Airbus Defence and Space.
EBIT Airbusa skorygowany o 618 mln euro (2019: 5,947 mln euro odzwierciedla głównie mniejsze dostawy samolotów komercyjnych i związaną z tym niższą efektywność kosztową. Obejmuje również 1,1 miliarda euro opłat związanych z COVID-19. W styczniu 2021 r. w odpowiedzi na sytuację rynkową ogłoszono aktualizację tempa produkcji, które ma pozostać niższe przez dłuższy czas.
Skorygowany EBIT Airbus Helicopters wzrósł do 471 mln EUR (2019: 422 mln EUR), głównie dzięki kontraktom rządowym i rzetelnej realizacji programów śmigłowcowych. Uwzględnia on również obniżenie wydatków na badania i rozwój (B + R), spowodowane zakończeniem certyfikacji przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) pięciołopatowej wersji śmigłowca H145 i śmigłowca H160.
EBIT skorygowany dla Airbus Defence and Space wzrósł do 660 mln euro (2019: 565 mln euro), głównie dzięki ograniczeniu kosztów i niższym wydatkom na badania i rozwój, częściowo rekompensującym wpływ COVID-19.
W ciągu roku ADS dostarczył 9 samolotów transportowych A400M, przy czym Belgia w grudniu odebrała pierwszą z siedmiu zamówionych maszyn. Zadowalające postępy poczyniono w rozwoju tego samolotu, w tym dzięki testom w locie potrzebnym do certyfikacji systemu automatycznego lotu na niskim pułapie.
Skonsolidowane własne wydatki na badania i rozwój spadły do 2858 mln euro (2019: 3 358 mln euro).
Skonsolidowany EBIT (raportowany) wyniósł -510 mln EUR (2019: 1339 mln EUR), w tym korekty sięgnęły łącznie -2 216 mln EUR netto.
Wspomniane korekty objęły:
• -1,202 mln euro związane z planem restrukturyzacji obejmującym całą spółkę;
• -385 mln euro związane z kosztami programu A380, z czego -27 mln euro w IV kwartale;
• -480 mln euro w związku z niedopasowaniem płatności przed dostawą w dolarach i bilansem przeszacowania, z czego -106 mln euro w IV kwartale;
• -149 mln euro pozostałych kosztów, z czego -21 mln EUR w IV kwartale.
Skonsolidowana strata netto wyniosła -1133 mln euro (strata netto w 2019 r.: -1 362 mln euro). Obejmuje ona wynik finansowy w wysokości -620 mln EUR (2019: -275 mln euro). Wynik finansowy w dużej mierze odzwierciedla stratę odsetkową w wysokości -271 mln euro, ponowną wyceny inwestycji w wysokości -157 mln euro, a także wynik -149 mln euro netto w odniesieniu do instrumentów finansowych Dassault Aviation. Obejmuje również utratę wartości pożyczki OneWeb, uznaną w I kwartale 2020 r. Skonsolidowana ogłoszona strata przypadająca na jedną akcję wyniosła -1,45 EUR (2019: -1,75 EUR).
Skonsolidowane wolne przepływy pieniężne przed fuzjami i przejęciami oraz finansowaniem klientów wyniosły -6 935 mln EUR (2019: 3 509 mln EUR), w tym zapłacono kary związane z przestrzeganiem przepisów w wysokości -3,6 mld EUR w I kwartale 2020 r. Wolne przepływy pieniężne w IV kwartale 2020 r. przed fuzjami i przejęciami oraz finansowanie klientów w wysokości 4,9 miliarda euro odzwierciedlają znaczące dostawy samolotów w tym kwartale, dobre wyniki Airbus Helicopters oraz Airbus Defence and Space, a także właściwe zarządzanie kapitałem obrotowym.
W 2020 r. podjęto różne środki, aby utrzymać płynność podczas radzenia sobie z kryzysem COVID-19, w tym uzyskano nowy kredyt o wartości 15,0 mld euro. Dzięki dobrej ocenie kredytowej spółka była w stanie ograniczyć wydatki z tytułu odsetek do 0,4 mld euro w skali roku i wydłużyć terminy zapadalności źródeł finansowania poprzez emisję nowych obligacji.
Całoroczne wydatki kapitałowe wyniosły około 1,8 mld euro, co oznacza spadek o około 0,6 mld euro rok do roku w wyniku priorytetyzacji projektów. Skonsolidowane wolne przepływy pieniężne wyniosły -7362 mln EUR (2019: 3475 mln EUR). Skonsolidowana pozycja gotówkowa netto wyniosła 4,3 mld euro 31 grudnia 2020 r. (koniec 2019 r .: 12,5 mld euro) przy stanie gotówki brutto w wysokości 21,4 mld euro (na koniec 2019 r .: 22,7 mld euro).
Biorąc pod uwagę globalne otoczenie biznesowe, firma nie proponuje wypłaty dywidendy za 2020 r. Niniejsza decyzja ma na celu wzmocnienie odporności finansowej spółki poprzez ochronę zasobów pieniężnych netto i wspieranie zdolności dostosowywania się do rozwoju sytuacji.
Perspektywy
Jako podstawę wytycznych na 2021 r., spółka zakłada brak dalszych zakłóceń w światowej gospodarce, ruchu lotniczym, wewnętrznych operacjach spółki oraz jej zdolności do dostarczania produktów i usług. Wytyczne Spółki na 2021 r. nie odnoszą się do ewentualnych fuzji i przejęć.
Na tej podstawie Spółka stawia sobie za cel osiągnięcie w 2021 roku co najmniej:
• takiej samej liczby dostarczonych samolotów komercyjnych jak w 2020 r .;
• EBIT skorygowany o 2 miliardy euro;
• Neutralne przepływy pieniężne przed fuzjami i przejęciami oraz finansowaniem klientów.
Skonsolidowane wyniki dla Airbusa za cały rok podatkowy 2020 (kwoty w euro)
Komentarze