Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus: Przegrana Boeinga w procesie apelacyjnym przed WTO

Raport z apelacji potwierdza i poszerza orzeczenie WTO potępiające masowe nielegalne dotacje udzielone Boeingowi
Organ apelacyjny odrzucił niemal 90% odwołań Stanów Zjednoczonych od wcześniejszej decyzji WTO, potwierdzając jednocześnie wszystkie odwołania ze strony unijnej
Strata sprzedażowa Airbusa szacowana na ok. 45 mld USD wskutek nielegalnych dotacji udzielonych Boeingowi
B787 to najsilniej dotowany samolot w dziejach lotnictwa

Opublikowane przez organ apelacyjny (DS353) Światowej Organizacji Handlu (WTO) sprawozdanie potwierdza, a nawet rozszerza poprzednie wnioski WTO. Sprawozdanie potwierdza istnienie nielegalnych dotacji udzielonych przez rząd USA Boeingowi –szacowanych uprzednio przez WTO na kwotę „co najmniej 5,3 mld USD” i zwiększonych o miliardy dolarów w wyniku dzisiejszej decyzji – które przyniosły Airbusowi straty w sprzedaży szacowane na ok. 45 mld USD. Pomimo wcześniejszego stanowiska Boeinga, że niezbędne będzie podjęcie minimalnych działań, by dostosować się do reguł WTO, obecnie stało się jasne, że Boeing będzie musiał wprowadzić radykalne zmiany, by dostosować się do orzeczenia wydanego przez WTO.

Ponadto dzisiejsza decyzja w dużym stopniu odrzuca argumenty USA w tej sprawie – odrzucono bowiem każde odwołanie rządu USA, dotyczące dotacji udzielonych Boeingowi i niemal wszystkie odwołania dotyczące szkodliwości konkurencyjnej płynącej z tych dotacji. 

Sprawozdanie organu apelacyjnego WTO podkreśla skalę nielegalnego wsparcia udzielonego Boeingowi kosztem amerykańskich podatników. Ostateczna decyzja potwierdza tylko fakty ustalone już w ramach poprzedniego raportu:

  • Boeing otrzymał „co najmniej 5,3 mld USD” dotacji rządowych, których charakter był nielegalny.

  • Kolejne 2 mld USD dotacji stanowych i lokalnych, które Boeing otrzyma w przyszłości, będzie miało charakter nielegalny

  • Wpływ tych dotacji znacznie przewyższa ich wartość nominalną ze względu na ich „szczególnie masowy charakter.

  • Całościowe dotacje znacząco zakłóciły konkurencję w branży lotniczej, co bezpośrednio doprowadziło do znaczących szkód w europejskim sektorze lotniczym i kosmicznym.

  • Boeing nie byłby w stanie wprowadzić na rynek modelu 787 bez nielegalnych dotacji

Ponadto dzisiejszy raport rozszerza wnioski z poprzedniego postępowania WTO i ujawnia kolejne nielegalne i niekonkurencyjne elementy wsparcia udzielonego Boeingowi. Organ apelacyjny WTO w szczególności zgadza się z Unią Europejską w następujących kwestiach:

  • Każdy z 23 programów wsparcia amerykańskiego Departamentu Obrony oraz wszystkie osiem programów badawczych NASA miały formę nielegalnych dotacji.

  • Liczne przeniesienia praw własności intelektualnej do technologii opracowanej za pieniądze amerykańskich podatników dokonane przez rząd amerykański na rzecz Boeinga miały formę nielegalnych dotacji.

  • WTO obecnie przychyliło się do odwołania UE ustalając, że dodatkowa kwota ok. 500 mln USD wsparcia stanowego i lokalnego udzielonego przez stan Kansas także miała formę nielegalnej dotacji i musi zostać wycofana.

Airbus gratuluje Komisji Europejskiej i rządom Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii sukcesu w łonie WTO i jest im wdzięczny za lata wysiłków włożonych w dążenie do sprawiedliwego rozstrzygnięcia sporu

Dalsze informacje o sprawach prowadzonych w WTO: www.airbus.com/hottopics/wto

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony