Przejdź do treści
Rodzina samolotów Airbus w locie (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus – podsumowanie czerwca 2019

Nowe kontrakty ogłoszone w czerwcu br. zapewniły firmie znaczącą perspektywę wzrostu przychodów. Airbus w minionym miesiącu zakontraktował 145 wąskokadłubowych samolotów pasażerskich z rodzin A320 i A220. Jednocześnie przekazał klientom 76 odrzutowców reprezentujących rodziny A220, A320, A330, A350 XWB oraz A380.

Na tegorocznym salonie lotniczym w Paryżu w czerwcu Airbus zaprezentował model A321XLR –  wąskokadłubowy samolot oferujący największy zasięg lotu spośród maszyn tego rodzaju oferowanych na rynku. Przedsiębiorstwa lotnicze złożyły rezerwacje na 44 takie samoloty. Pierwszymi użytkownikami A321neo „Xtra Long Range" będą linie: American Airlines z USA (zamówiły 20 maszyn); Qantas z Australii (10); Iberia z Hiszpanii (8) i Aer Lingus z Irlandii (6). Ta ostatnia zostanie nowym operatorem maszyn z rodziny A320neo.

A321XLR to kolejny wariant rozwojowy samolotu A320neo, odpowiadający na potrzeby operatorów lotniczych. Jego użytkownicy docenią zużycie paliwa o 30% niższe na pasażera w porównaniu z konkurencyjnymi samolotami poprzedniej generacji. Ten atut umożliwi wykonywanie lotów na dystansach do 4700 mil morskich (8700 km). Pierwsze A321XLR powinny zacząć wozić pasażerów w 2023 roku.

W minionym miesiącu Airbus odnotował zamówienia na 86 samolotów pasażerskich z rodziny A320neo. Na tę liczbę złożyło się 23 maszyn modelu A320neo oraz 13 modelu A321neo dla nieujawnionego klienta; 30 maszyn modelu A320neo dla saudyjskich linii Saudia; 18 samolotów A320neo dla japońskich All Nippon Airways oraz dwa A320neo dla linii Atlantic Airways z Wysp Owczych (te ostatnie będą nowym użytkownikiem A320neo).

Książka zamówień na A220 też wzbogaciła się o kontrakty na maszyny z wydłużonym kadłubem, czyli  A220-300, zamówione przez przewoźników z USA: JetBlue Airways (10 sztuk) i Delta Air Lines (5 sztuk). Obie linie są już użytkownikami innych modeli A220.

Liderem w dostawach samolotów wąskokadłubowych w czerwcu okazała się rodzina A320. Klienci odebrali 54 samolotów w wariantach NEO i CEO (w tym pierwszy A321neo dla linii JetBlue). Airbus przekazał także sześć samolotów A220.

Wśród szerokokadłubowców prym w dostawach wiódł A350 XWB. Fabrykę opuściło 10 samolotów w wersjach A350-900 i A350-1000. Warte odnotowania są w tej grupie dostawy pierwszych A350 dla China Southern Airlines oraz Japan Airlines – obie linie odebrały maszyny modelu A350-900. Ponadto Airbus dostarczył w czerwcu pięć A330neo oraz jedną A380.

Uwzględniając ostatnie zamówienia i dostawy, na 30 czerwca 2019 roku Airbus posiadał ważne zamówienia na 7276 samolotów. Z tego wśród wąskokadłubowców zamówionych było 5871 maszyn rodziny A320 oraz 473 rodziny A220; zaś zlecenia na szerokokadłubowce opiewały na 605 maszyn rodziny A350 XWB, 275 maszyn rodziny A330 i 52 samoloty A380.

Więcej o samolotach Airbus zamówionych i dostraczonych TUTAJ.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony