Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus o krok od formalnej akceptacji w 50% syntetycznego paliwa lotniczego

Zielone światło dla całkowicie syntetycznego paliwa, mającego znaleźć zastosowanie w lotnictwie.

Airbus finalizuje działania zmierzające do akceptacji przez ASTM International, jedną z największych na świecie organizacji opracowujących normy, zastosowanie w lotnictwie komercyjnym w 50-procentach syntetycznego paliwa. Syntetyczne, płynne paliwo lotnicze może być produkowane z biomasy, gazu ziemnego lub węgla. Są to paliwa znane jako paliwa xTL.

„Przełom ten otwiera drogę ku mieszance xTL w 100-procentach syntetycznej, produkowanej całkowicie z biomasy, na przykład z wiórów tartacznych” – powiedział Christian Dumas, wiceprezes Airbusa ds. zrównoważonego rozwoju i wydajności ekologicznej. „Nowy rodzaj paliwa to duży krok ku ograniczeniu szkodliwego wpływu lotnictwa na środowisko naturalne. Nowy technologia stanowi istotne osiągnięcie w działaniach Airbusa, zmierzających do zastosowania w lotnictwie paliw alternatywnych” – dodał.

Program działań Airbusa na rzecz paliw alternatywnych szacuje, że ok. 30 procent paliwa lotniczego w 2030 roku mogłoby stanowić ekologiczne biopaliwo, jeśli w połowie przyszłego dziesięciolecia pojawi się alternatywny, wysokowydajny surowiec pochodzenia niespożywczego.

Istotny krok w kierunku wprowadzenia alternatywnych paliw osiągnięto 1 lutego 2008 r. Wtedy to po raz pierwszy w historii lotnictwa komercyjnego samolot cywilny – Airbus A380 zasilany silnikami Rolls Royce – odbył lot z wykorzystaniem mieszanki w 40-procentach syntetycznego paliwa, pochodzącego z gazu ziemnego, dostarczonego przez firmę Shell.

Airbus jest przekonany o słuszności rozszerzonej, międzynarodowej i międzybranżowej współpracy nad rozwojem ekologicznych paliw alternatywnych. Firma Airbus i jej partnerzy wykonali już ogromną pracę badawczą w tym zakresie. Airbus prowadzi badania razem z europejskimi partnerami (Calin, projekt „Alfa-Bird – paliwa alternatywne i biopaliwa dla samolotów”). W listopadzie 2007 r. Airbus, Qatar Airways, Qatar Petroleum, Qatar Fuels, Qatar Science & Technology Park, Rolls Royce oraz Shell International Petroleum Company Limited podpisały umowę o rozpoczęciu szczegółowych badań, którego celem jest określenie korzyści ekonomicznych i tych dla środowiska naturalnego, wynikających z wykorzystania w lotnictwie paliwa uzyskanego z gazu ziemnego.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony