Airbus kończy produkcję A380
Koncern Airbus ogłosił zakończenie produkcji swojego flagowego samolotu pasażerskiego A380, podkreślając, że tę decyzję podjął po tym, jak linie Emirates, największy użytkownik Superjumbo, zmniejszyły zamówienia o około jedną czwartą. Z powodu redukcji sprzedaży i braku zaległości w zamówieniach dla innych linii lotniczych, Airbus zapowiedział zakończenie dostaw samolotu w 2021 r., 14 lat po wprowadzeniu go na rynek.
Emirates ma odebrać jeszcze 14 samolotów, których części są produkowane w Wielkiej Brytanii. Airbus zapowiedział, że w ciągu najbliższych kilku tygodni "rozpocznie dialog z partnerami społecznymi odnośnie 3000 do 3500 etatów potencjalnie zagrożonych likwidacją w ciągu najbliższych trzech lat". Jednak firma twierdzi, że zwiększenie produkcji modelu A320 zapewni "znaczną możliwość mobilności wewnętrznej".
Dyrektor generalny Airbusa Tom Enders powiedział: "A380 to wybitne osiągnięcia inżynieryjne, a pasażerowie uwielbiają latać tym wspaniałym samolotem. Dlatego dzisiejsze oświadczenie jest bolesne dla nas i społeczności A380 na całym świecie. Należy jednak pamiętać, że A380 będą nadal widoczne na niebie przez wiele lat, a Airbus oczywiście będzie nadal w pełni wspierać jego operatorów".
Linie Emirates zdecydowały się zmniejszyć wielkość zamówienia na A380 z 162 do 123 samolotów po tym, jak dokonały analizy swoich operacji w świetle rozwoju technologii lotniczych i silnikowych". Tymczasem przewoźnik z ZEA zamierza kupić więcej mniejszych samolotów A330-900 i A350-900, zamawiając odpowiednio 40 i 30 egzemplarzy.
Airbus A380 to dwupokładowy, szerokokadłubowy, czterosilnikowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu. W zależności od konfiguracji może zabrać na pokład od ponad 520 do ponad 850 pasażerów. Od momentu wejścia na rynek w 2007 roku producent przekazał odbiorcom 317 egzemplarzy tej konstrukcji.
Największy na świecie samolot pasażerski, który w standardzie ma miejsca dla 544 osób, został zaprojektowany, żeby rzucić wyzwanie legendarnemu Boeingowi 747, ale mu się to nie udało, gdyż linie lotnicze wsparły nową generację mniejszych, bardziej zwinnych odrzutowców - wskazuje agencja Reutera.
W styczniu 2018 roku przedstawiciele Airbusa zapowiadali, że trzeba będzie wstrzymać produkcję A380, jeśli linie Emirates nie złożą na niego kolejnych zamówień. Airbus od 2016 roku boryka się z brakiem zamówień na te maszyny.
Komentarze