Przejdź do treści
Źródło artykułu

Airbus kończy produkcję A380

Koncern Airbus ogłosił zakończenie produkcji swojego flagowego samolotu pasażerskiego A380, podkreślając, że tę decyzję podjął po tym, jak linie Emirates, największy użytkownik Superjumbo, zmniejszyły zamówienia o około jedną czwartą. Z powodu redukcji sprzedaży i braku zaległości w zamówieniach dla innych linii lotniczych, Airbus zapowiedział zakończenie dostaw samolotu w 2021 r., 14 lat po wprowadzeniu go na rynek.

Emirates ma odebrać jeszcze 14 samolotów, których części są produkowane w Wielkiej Brytanii. Airbus zapowiedział, że w ciągu najbliższych kilku tygodni "rozpocznie dialog z partnerami społecznymi odnośnie 3000 do 3500 etatów potencjalnie zagrożonych likwidacją w ciągu najbliższych trzech lat". Jednak firma twierdzi, że zwiększenie produkcji modelu A320 zapewni "znaczną możliwość mobilności wewnętrznej".


Dyrektor generalny Airbusa Tom Enders powiedział: "A380 to wybitne osiągnięcia inżynieryjne, a pasażerowie uwielbiają latać tym wspaniałym samolotem. Dlatego dzisiejsze oświadczenie jest bolesne dla nas i społeczności A380 na całym świecie. Należy jednak pamiętać, że A380 będą nadal widoczne na niebie przez wiele lat, a Airbus oczywiście będzie nadal w pełni wspierać jego operatorów".

Linie Emirates zdecydowały się zmniejszyć wielkość zamówienia na A380 z 162 do 123 samolotów po tym, jak dokonały analizy swoich operacji w świetle rozwoju technologii lotniczych i silnikowych". Tymczasem przewoźnik z ZEA zamierza kupić więcej mniejszych samolotów A330-900 i A350-900, zamawiając odpowiednio 40 i 30 egzemplarzy.

Airbus A380 to dwupokładowy, szerokokadłubowy, czterosilnikowy samolot pasażerski dalekiego zasięgu. W zależności od konfiguracji może zabrać na pokład od ponad 520 do ponad 850 pasażerów. Od momentu wejścia na rynek w 2007 roku producent przekazał odbiorcom 317 egzemplarzy tej konstrukcji.


Największy na świecie samolot pasażerski, który w standardzie ma miejsca dla 544 osób, został zaprojektowany, żeby rzucić wyzwanie legendarnemu Boeingowi 747, ale mu się to nie udało, gdyż linie lotnicze wsparły nową generację mniejszych, bardziej zwinnych odrzutowców - wskazuje agencja Reutera.

W styczniu 2018 roku przedstawiciele Airbusa zapowiadali, że trzeba będzie wstrzymać produkcję A380, jeśli linie Emirates nie złożą na niego kolejnych zamówień. Airbus od 2016 roku boryka się z brakiem zamówień na te maszyny. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony