Przejdź do treści
Dirk Hoke, prezes Airbus Defence and Space oraz Eric Trappier, przewodniczący i prezes Dassault Aviation (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus i Dassault Aviation łączą siły przy współpracy nad systemem FCAS

Grupa Airbus oraz Dassault Aviation podjęły decyzję o połączeniu sił przy pracach rozwojowych i produkcji europejskiego powietrznego systemu bojowego FCAS (Future Combat Air System (FCAS), mającego w latach 2035-2040 uzupełnić, a docelowo – zastąpić użytkowane obecnie myśliwce Eurofighter i Rafale.

Zawarcie tej współpracy, przypieczętowane w Berlinie przez Dirka Hoke, prezesa Airbus Defence and Space oraz Erica Trappier, przewodniczącego i prezesa Dassault Aviation, stanowi historyczny kamień milowy w zaplanowanym na najbliższe dekady procesie budowy niezależności Europy i przywództwa technologicznego europejskiego sektora wojskowego przemysłu lotniczego.

„Nigdy dotąd Europa nie była bardziej zdeterminowana, aby zabezpieczyć i wzmocnić swoją autonomię i niezależność w sektorze obronnym – zarówno pod względem politycznym, jak i przemysłowym. Airbus i Dassault Aviation to dwie firmy dysponujące bez dwóch zdań najlepszą wiedzą, jakiej wymaga poprowadzenie projektu FCAS. Oba koncerny współpracują już z powodzeniem przy europejskim programie bezzałogowych statków powietrznych klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance) nowej generacji," powiedział Dirk Hoke, prezes Airbus Defence and Space. „Program FCAS otwiera nowy rozdział w naszej już teraz doskonale układającej się współpracy i zarówno my, jak i nasi partnerzy z Dassault Aviation podchodzimy z ogromnym entuzjazmem do tej nowej, wymagającej misji. Harmonogram jest mocno napięty, musimy więc niezwłocznie rozpoczynać wspólne działania, na dobry początek koordynując prace nad stworzeniem długoterminowego planu zakładającego optymalne spełnienie wymagań i ram czasowych, jakie określą oba uczestniczące w projekcie kraje. Niezwykle ważne jest więc uruchomienie przez Francję i Niemcy jeszcze w tym roku wspólnego studium początkowego postawionego przed nami zadania."

Eric Trappier, przewodniczący zarządu i prezes Dassault Aviation, powiedział: „Jesteśmy przekonani, że dzięki połączonej, specjalistycznej wiedzy Dassault Aviation i Airbus wspólnie najlepiej spełnią wymogi operacyjne określone przez siły zbrojne dla tego krytycznie ważnego dla Europy programu. Obie nasze firmy zdecydowanie potwierdzają chęć zorganizowania swojej współpracy w sposób możliwie najbardziej praktyczny i skuteczny. Nasz wspólny, długofalowy plan będzie zawierać propozycje opracowania do roku 2025 demonstratorów dla potrzeb programu FCAS. Jestem przekonany, że gwarantem suwerenności Europy i jej strategicznej autonomii mogą być – i będą – wyłącznie jej własne, niezależnie opracowane w Europie rozwiązania. Wizja Francji i Niemiec, której kraje te dają wyraz w programie FCAS, to bardzo odważne zamierzenie, a zarazem istotny sygnał od Europy dla świata – i jednocześnie dla samej Europy. Program FCAS wzmocni więzy polityczne i wojskowe między naszymi dwoma żyjącymi w samym sercu Europy narodami i znacząco ożywi branżę lotniczą naszego kontynentu".

Spółki Airbus Defence and Space oraz Dassault Aviation w pełni zgadzają się, że wydajne zarządzanie pracami przemysłu dla potrzeb programów przeznaczonych dla wojska ma ogromne znaczenie. Oznacza to także potrzebę zaangażowania innych kluczowych uczestników europejskiej branży zbrojeniowej – zarówno firm, jak i krajów – wspieranych finansowo przez władze państwowe i uczestniczących w programie według zasady optymalnego wkładu.

Podsumowując: program FCAS definiuje się jako system łączący wiele różnych, wzajemnie ze sobą połączonych i razem działających systemów, w tym myśliwców nowej generacji, bezzałogowych statków powietrznych (UAV) klasy MALE (Medium-Altitude Long-Endurance), już istniejących samolotów bojowych (tych, które pozostaną w użyciu po roku 2040), mających powstać pocisków manewrujących oraz rojów dronów. Całość systemu będzie współdziałać i współpracować w szerokim zakresie z samolotami do zadań specjalnych, satelitami, systemami NATO i innymi lądowymi i powietrznymi systemami bojowymi.

Łącząc szereg platform załogowych i bezzałogowych, system Future Combat Air może pomóc w zapewnieniu europejskiej suwerenności i wiodącej pozycji w dziedzinie technologii w lotnictwie wojskowym.

W przeszłości piloci bojowi musieli sami robić wiele rzeczy. Ale czasy się zmieniają: przyszła moc powietrza będzie opierać się na sieci inteligentnych, połączonych platform, dostarczających bardzo dokładnych informacji w czasie rzeczywistym.

Przyszłe rozwiązanie będzie miało na celu zabezpieczenie europejskiej suwerenności i wiodącej pozycji technologicznej w sektorze lotnictwa wojskowego na nadchodzące dziesięciolecia.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony