Przejdź do treści
Air Asia A321 XLR, fot. Airbus
Źródło artykułu

AirAsia X zamawia 12 kolejnych samolotów A330neo i 30 samolotow A321XLR

AirAsia X, należąca do Grupy AirAsia linia wyspecjalizowana w przewozach długodystansowych, potwierdziła zamówienie na 12 kolejnych samolotów A330-900 i 30 maszyn A321XLR. W obecności premiera Malezji, Tun Dr Mahathira Mohamada, kontrakt podpisali dziś w Kuala Lumpur Tan Sri Rafidah Aziz, prezes AirAsia X Berhad oraz Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa.

Obecny przy podpisaniu umowy Tan Sri Tony Fernandes, dyrektor generalny AirAsia Group, powiedział: „To zamówienie potwierdza, że ze względu na oferowaną wydajność A330neo będzie filarem naszej przyszłej floty szerokokadłubowej. Z kolei A321XLR oferuje najdłuższy zasięg lotu spośród wszystkich samolotów wąskokadłubowych, więc umożliwi nam uruchomienie nowych połączeń lotniczych. Wspólnie samoloty te zapewnią nam idealne możliwości wykonywania tanich operacji długodystansowych, pozwalając umocnić naszą wiodącą pozycję na rynku przewozów lotniczych”.

Tan Sri Rafidah Aziz, prezes AirAsia X Berhad, powiedział: „Dzisiejsza umowa jest dowodem naszej pewności co do sensu rozwijania siatki dłuższych połączeń. Nowe, rewolucyjne funkcje i modyfikacje A330neo pozwolą nam świadczyć usługi na wyższym poziomie oraz rozszerzyć zasięg operacji lotniczych ponad ośmiogodzinny lot, na przykład do Europy”.

Guillaume Faury, dyrektor generalny Airbusa, stwierdził: „AirAsia X była w regionie Azji i Pacyfiku pionierem koncepcji tanich lotów dalekodystansowych. Złożone przez tę linię nowe zamówienie na A330neo i A321XLR stanowi dowód poparcia dla Airbusa, proponującego przewoźnikom lotniczym użytkowanie kombinacji samolotów wąsko- i szerokokadłubowych. Dokonany wybór zapewni AirAsia X najniższe możliwe koszty operacyjne, pozwoli rozszerzyć sieć połączeń i umożliwi jeszcze większej liczbie osób latanie dalej niż kiedykolwiek wcześniej”.


Zawarta umowa zwiększy liczbę samolotów A330neo we flocie AirAsia X do 78, potwierdzając tym samym status przewoźnika jako największego klienta dla tego typu maszyny. Z kolei zamówienie dotyczące A321XLR uczyni z Grupy AirAsia największego na świecie operatora samolotów z rodziny A320, gdyż zamówił on do tej pory już 622 takie samoloty.

AirAsia X eksploatuje obecnie 36 samolotów A330-300, obsługujących porty lotnicze w regionie Azji i Pacyfiku oraz na Bliskim Wschodzie. W sierpniu br. pierwszy samolot A330neo dołączył do floty spółki AirAsia X Thailand, wyspecjalizowanej w lotach długodystansowych linii partnerskiej, mającej siedzibę w Bangkoku. Samolot ten jest pierwszym z dwóch leasingowanych A330neo, które dołączą do tajlandzkiego przewoźnika do końca roku.

A321XLR to kolejny wariant rozwojowy A321LR, stanowiący odpowiedź na potrzeby linii lotniczych, poszukujących maszyn o jeszcze większym zasięgu i ładowności, zapewniających im większą wartość operacyjną. Od 2023 r. zapewni im możliwość wykonywania lotów na niespotykane dotąd odległości. Zasięg A321XLR to 8700 km (4700 nm) - o 15 procent większy niż modelu A321LR. Ponadto samolot ten oferuje o 30 procent niższe spalanie paliwa w przeliczeniu na jedno miejsce pasażerskie w porównaniu z samolotami konkurencji poprzedniej generacji.

Z kolei A330neo to samolot nowej generacji bazujący na sukcesie A330 i wykorzystujący technologie zastosowane w A350 XWB. Jest napędzany bardzo wydajnymi silnikami nowej generacji Rolls-Royce Trent 7000 i został wyposażony w nowe zoptymalizowane skrzydło z nowymi sharkletami. Razem te nowości przyczyniają się do zmniejszenia zużycia paliwa o 25 procent w porównaniu do podobnej wielkości samolotów konkurencyjnych starszej generacji. A330 to jedna z najpopularniejszych rodzin samolotów szerokokadłubowych w historii lotnictwa. Ponad 120 klientów zamówiło ponad 1700 maszyn należących do tej rodziny.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony