Pierwszy śmigłowiec ratunkowy lata na zrównoważonym paliwie lotniczym
Śmigłowiec ratunkowy po raz pierwszy wykonał lot na zrównoważonym paliwie lotniczym (SAF), otwierając nowy rozdział w historii lotnictwa. W locie wzięła udział maszyna Airbus H145 należąca do niemieckiej organizacji non-profit ADAC Luftrettung, zatankowana w stacji lotniczego pogotowia ratunkowego na terenie monachijskiej kliniki Harlaching.
Wydarzeniu przyglądali się członkowie zarządu Fundacji ADAC, kierownictwo ADAC Luftrettung, przedstawiciele producenta silników Safran Helicopter Engines, producenta śmigłowców Airbus Helicopters oraz wytwórcy paliwa TotalEnergies. Wspólnie firmy te zamierzają pełnić wiodącą rolę w działaniach na rzecz dekarbonizacji lotów wiropłatami poprzez opracowanie alternatywy dla konwencjonalnych paliw lotniczych.
H145 korzystał z biopaliwa drugiej generacji, wybranego przez przemysł lotniczy, zmniejszającego emisję CO2 o nawet 90% w porównaniu z ekwiwalentem produkowanym z ropy naftowej, ponieważ jest ono produkowane z resztek i odpadów pochodzących z gospodarki o obiegu zamkniętym, takich jak zużyte oleje spożywcze i tłuszcze. Dzięki temu paliwo SAF nie wywiera wpływu na produkcję rolno-spożywczą.
Paliwo użyte do pierwszego lotu śmigłowcem ratunkowym w Monachium zostało wyprodukowane przez TotalEnergies w zakładzie we Francji ze zużytego oleju spożywczego, bez użycia oleju roślinnego z pierwszego tłoczenia. Dzięki jego zastosowaniu flota ADAC Luftrettung mogłaby osiągnąć 33-procentową redukcję emisji CO2, co przy ponad 50 000 misjach ratunkowych i ponad 3,3 miliona przebytych kilometrów rocznie oznacza redukcję emisji CO2 o około 6 000 ton.
ADAC Luftrettung i producent silników Safran Helicopter Engines zamierzają przyczynić się do rozwoju zrównoważonego paliwa lotniczego. W tym celu uruchamiają projekt badawczy z udziałem jednego śmigłowca ratowniczego ADAC w Kolonii. W jego trakcie zweryfikują wszystkie aspekty wykorzystania biopaliw do zasilania H145, a seria lotów operacyjnych ruszy już latem 2021 roku.
Po pierwszym locie na biopaliwie dyrektorzy zarządzający ADAC Luftrettung i Safran Helicopter Engines, Frédéric Bruder i Franck Saudo, podpisali długoterminową umowę na SAF, która przewiduje zwiększenie proporcji mieszania biopaliw nawet do 100 procent w nadchodzących latach, a w dalszej perspektywie również zastosowanie syntetycznego e-paliwa Power-to-Liquid (PTL), kolejnej prostej alternatywy dla paliw kopalnych. PTL to paliwo wytwarzane przy użyciu energii elektrycznej uzyskiwanej ze źródeł odnawialnych, co wraz z wykorzystaniem biopaliw pozwoli zbliżyć lotnictwo do neutralności klimatycznej.
Obecnie biopaliwo jest obecnie i dopuszczone do użytku lotniczego w mieszance maksymalnie 50% z konwencjonalną naftą typu JET-A1. Śmigłowiec ADAC latał na mieszance 40-procentowej.
Dr Andrea David, dyrektor generalny Fundacji ADAC, do której należy ADAC Luftrettung, mówi, że „projekt pilotażowy Sustainable Aviation Fuel to pierwszy duży krok na drodze do neutralnej dla klimatu Fundacji ADAC i lotnictwa ratowniczego, stanowiący wkład organizacji non-profit w osiąganie celów ochrony klimatu w Niemczech i Europie".
„Chcemy być pionierem w redukcji CO2 w ratownictwie medycznym z pomocą paliwa przyjaznego dla środowiska. Oznacza to, że musimy również rozwijać technologicznie ratownictwo lotnicze, tak by wykorzystanie SAF było przyszłościowe. Współpracujemy z mocnymi partnerami", dodaje Frédéric Bruder, dyrektor zarządzający ADAC Luftrettung. „Co ważne, SAF jest oficjalnie zatwierdzonym paliwem, więc bezpieczeństwo lotu i pacjentów pozostaje na najwyższym poziomie".
Franck Saudo, dyrektor generalny Safran Helicopter Engines, mówi: „Safran jest liderem w wysiłkach producentów silników lotniczych na rzecz zmniejszenia emisji dwutlenku węgla przez śmigłowce. Zaraz po tym historycznym pierwszym locie podpisaliśmy umowę z ADAC Luftrettung w celu rozszerzenia zastosowania SAF w ich śmigłowcach tej instytucji napędzanych przez silniki Safrana. Wszystkie silniki Safrana są certyfikowane do pracy na mieszance z udziałem nawet 50 procent zrównoważonego paliwa, w tym biopaliwa. Naszym celem jest osiągnięcie 100 procent".
Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters, mówi: „Naszą ambicją jest przewodzenie zrównoważonemu rozwojowi lotnictwa, a umożliwienie korzystania ze zrównoważonego paliwa lotniczego jest ważnym wydarzeniem dla branży. To pierwszy krok we wzmacnianiu ambicji Airbus Helicopters oferowania gamy produktów o najniższej emisji CO2 na świecie".
Christian Cabrol, prezes TOTAL Deutschland GmbH, dodaje: „TotalEnergies postawił sobie za cel osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 roku. Opracowując biopaliwa, pomagamy klientom z branży lotniczej zmniejszyć emisyjność. Nasze zrównoważone paliwo może być stosowane bez żadnych modyfikacji w infrastrukturze logistycznej służącej do przechowywania i dystrybucji, a zatem również bezpośrednio w samolotach i śmigłowcach. Doświadczamy tego w praktyce. W marcu ubiegłego roku uruchomiliśmy produkcję zrównoważonego paliwa lotniczego we Francji. Dwa tygodnie temu nasze paliwo zostało wykorzystane do lotu długodystansowego między Paryżem a Montrealem, a wkrótce udostępnimy je naszym niemieckim klientom".
Komentarze