Przejdź do treści
Źródło artykułu

Hybrydowy śmigłowiec w ramach programu Clean Sky 2

Airbus Helicopters skonstruuje nowy demonstrator hybrydowego śmigłowca w ramach programu Clean Sky 2.

Projekt wielkoformatowego demonstratora hybrydowego wiropłata o nazwie LifeRCraft (niskoemisyjny, szybki i efektywny wiropłat) będzie reazliwany przez Airbus Helicopters w ramach Wspólnej Europejskiej Inicjatywy Technlogicznej Clean Sky 2, która została formalnie zainaugurowana w ubiegłym tygodniu w Brukseli.

Rozpoczęcie drugiej fazy programu Clean Sky pozwoli Airbus Helicopters zastosować wiedzę zdobytą przy niezwykle udanym programie platformy X3, korzystając równocześnie z wieloletniego doświadczenia firmy w innowacjach dla śmigłowców w zakresie konstrukcji kadłubów, zintegrowanych systemów, systemów kontroli lotu i aerodynamiki.

Architektura LifeRCraft łączy nieruchome skrzydła dla efektywnego energetycznie wznoszenia, klasyczne śmigła dla wysokoefektywnego napędu i wirnik nośny zapewniający możliwości pionowego startu i lądowania (VTOL).

Zainaugurowany w 2008 r., program Clean Sky to wieloletnie partnerstwo publiczno-prywatne z udziałem Komisji Europejskiej i europejskiego przemysłu lotniczego. Celem przedsięwzięcia jest wprowadzenie istotnych zmian ograniczających wpływ tego sektora na środowisko. Clean Sky 2 jest kontynuacją osiągnięć pierwszej edycji programu i zakończy się w 2017 r. Program ma przyspieszyć rozwój technologiczny i skrócić czas wprowadzenia na rynek konkurencyjnych i czystych rozwiązania w zakresie transportu lotniczego, testowanych na demonstratorach w rzeczywistej skali. Dzięki otwartemu zaproszeniu do Clean Sky 2 do programy dołączy szereg partnerów w całej Europie, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw.

Formalne uruchomienie programu Clean Sky 2 pozwala Airbus Helicopters na rozpoczęcie badań wstępnych. W tym roku ruszą prace nad architekturą i specyfikacją hybrydowego śmigłowca. Rozwój i testy podzespołów i podsystemów przewidywane są na lata 2016-2018. Ewaluacja w locie mogłyby ruszyć na początku 2019 r.

„Clean Sky 2 jest wyrazem zaangażowania Europy w ulepszanie projektów zapewniających przewagę, a także w znaczące zwiększenie inwestycji w badania i technologie, w oparciu o takie osiągnięcia jak demonstrator śmigłowca X3. Potwierdził on sens istnienia lotniczych konstrukcji hybrydowych i udowodnił swoje możliwości bijąc rekordy prędkości lotu wiropłatów”, wyjaśnia Tomasz Krysiński, wiceprezes Airbus Helicopters ds. badań i innowacji. „Program wysoko uplasuje przemysł europejski w zakresie potencjału rozwoju cywilnych statków powietrznych opartych na koncepcji hybryd, pozwoli też zmniejszyć ryzyka przed podjęciem decyzji o wprowadzeniu lub nie wprowadzeniu na rynek”.

Hybrydowy statek powietrzny przyszłości będzie łączyć wyższe prędkości przelotowe z doskonałymi osiągami w zakresie pionowego startu i lądowania, przy przystępnych kosztach eksploatacji. Dzięki temu doskonale nada się do takich kluczowych usług publicznych jak medyczny transport powietrzny, misje poszukiwawczo-ratownicze, służba we flocie straży przybrzeżnej i straży granicznej. Jednocześnie przyczyni się do ogólnej poprawy mobilności, począwszy od transportu pasażerskiego i międzymiastowych usług transportowych, po transport lotniczy na platformy morskie w sektorze wydobycia ropy i gazu.

W ramach pierwszej edycji programu Clean Sky Airbus Helicopters jest głównym graczem w innym projekcie demonstratora – platformy Green Rotorcraft. Prace obejmują rozwój silnika o wysokiej kompresji, mającego znacząco zmniejszyć zużycie paliwa i emisję gazów w lekkich śmigłowcach nowej generacji. Naziemne testy na zmodyfikowanym śmigłowcu EC120 zostały zaplanowane na trzeci kwartał 2014 r.

Informacje o Airbus Helicopters
Airbus Helicopters, dawniej Eurocopter, jest częścią Airbus Group, światowego pioniera usług dla przemysłu lotniczego i obronnego. Airbus Helicopters jest numerem jeden wśród producentów śmigłowców i zatrudnia ponad 23 000 pracowników na całym świecie. Airbus Helicopters, ma 46-procentowy udział w rynku śmigłowców cywilnych i służb porządku publicznego. Flota firmy będąca w służbie obejmuje w przybliżeniu 12 000 śmigłowców użytkowanych przez ponad 3 000 klientów w około 150 krajach. Międzynarodowa obecność Airbus Helicopters odzwierciedlana jest poprzez spółki zależne i współpracę w 21 krajach, światową sieć centrów usługowych, obiektów szkoleniowych, dystrybutorów i certyfikowanych agentów. Gama cywilnych i wojskowych śmigłowców Airbus Helicopters jest największa na świecie. Wiropłaty Airbus Helicopters stanowią jedną trzecią światowej floty śmigłowców cywilnych i służb porządku publicznego. Priorytetem firmy jest zapewnienie bezpiecznej eksploatacji maszyn tysiącom użytkowników, którzy łącznie spędzają w powietrzu ponad 3 miliony godzin rocznie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony