Przejdź do treści
Źródło artykułu

H160 – całkowicie nowy śmigłowiec Airbus Helicopters

Podczas jednego z najbardziej oczekiwanych wydarzeń w przemyśle śmigłowcowym – wystawy Heli-Expo, Airbus Helicopters zaprezentował całkowicie nowy, przełomowy śmigłowiec średni H160, podnoszący standardy osiągów, kosztów eksploatacji, komfortu pasażerów i wpływu na środowisko naturalne.

Będąc pierwszym produktem wprowadzonym na rynek pod nową marką Airbus Helicopters i nowym oznaczeniem, ten śmigłowiec klasy 5,5-6-tonowej jest przełomowy pod względem konstrukcji i wyposażenia. Stanowi odzwierciedlenie planu przekształcenia firmy, która na pierwszym miejscu stawia zadowolenie klienta i bezpieczeństwo użytkowania.

Airbus Helicopters zaprezentował dwusilnikowy H160 podczas otwarcia wystawy śmigłowcowej Heli-Expo w Orlando na Florydzie. Pełnowymiarowa makieta śmigłowca jest wystawiona na stoisku firmy (stoisko nr 2437).

„H160 odzwierciedla strategię Airbus Helicopters, mającą na celu dostarczenie najskuteczniejszych rozwiązań dla naszych klientów, które służą, chronią, ratują życie i bezpiecznie przewożą pasażerów w najbardziej wymagającym środowisku”, powiedział prezes Guillaume Faury. „Misja ta pobudza nas do działania, ponieważ to co jest ważne dla naszych klientów, jest istotne dla nas”.

H160 jest funkcjonalnym i aerodynamicznym śmigłowcem o doskonałym stylu, w którym zintegrowano aż 68 różnych technologii opatentowanych przez Airbus Helicopters. Jego udźwig, zasięg i skuteczność czynią z niego śmigłowiec idealnie przystosowany do szerokiej gamy zastosowań, w tym misji transportu na platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego, porządku publicznego, ratownictwa medycznego i zadań straży wybrzeża, a także transportu komercyjnego, osób prywatnych i biznesmenów.

Rozwijając prędkość przelotową 160 węzłów (296 km/h), H160 może przewieźć 12 pasażerów na odległość do 120 mil morskich (222 km) podczas lotu na morskie platformy wydobywcze ropy naftowej i gazu ziemnego i dysponuje zasięgiem 450 mil morskich (833 km) z 20-minutową rezerwą paliwa wykonując misje porządku publicznego lub poszukiwawczo-ratownicze.

Odmienny od dotychczasowych projekt H160 zawiera dwie nowości Airbus Helicopters, które zapewniają lepsze osiągi i stateczność lotu: otunelowane śmigło sterujące Fenestron o największej w historii średnicy, które jest także odchylone pod kątem 12 stopni, co jeszcze bardziej zwiększa skuteczność jego działania oraz całkowicie nowe pierścieniowe usterzenie poziome Biplane Stabilizer, którego unikatowa konstrukcja obejmuje dwa połączone ze sobą stateczniki, zamontowane na różnej wysokości. Ułatwia ono wykonywanie manewrów i znacznie zmniejsza opór aerodynamiczny podczas lotu z małą prędkością i w zawisie.


(fot. airbushelicopters.com)

Dodatkowym przełomem technologicznym H160 jest pierwsze zastosowanie seryjne przez Airbus Helicopters łopat wirnika nośnego Blue Edge, które zmniejszają poziom hałasu o 50 procent (3 dB), a także umożliwiają zwiększenie udźwigu o 100 kg, w porównaniu z tradycyjnymi łopatami wirnika nośnego, zależnie od warunków lotu.

H160 jest pierwszym w historii całkowicie kompozytowym śmigłowcem cywilnym, co powoduje, że jego płatowiec jest lżejszy, bardziej wytrzymały, odporny na korozję i zmęczenie, a zarazem wymaga mniej obsługi. Sprawdzona bezprzegubowa głowica wirnika nośnego Airbus Helicopters Spheriflex została ponownie ulepszona dzięki zastosowaniu innowacyjnych kompozytów termoplastycznych – które zmniejszają jej masę i zwiększają odporność na uszkodzenie.

Zintegrowanie w H160 awioniki Airbus Helicopters Helionix to najnowsze zastosowanie pierwszego cyfrowego wyposażenia awionicznego, które zostało w całości zaprojektowane i zintegrowane przez producenta śmigłowców. Użytkownicy będą czerpać korzyści ze zwiększonego bezpieczeństwa, jakie zapewnia Helionix® dzięki zmniejszeniu wysiłku pilota, polepszonej świadomości sytuacyjnej, zwiększeniu obwiedni obciążeń dopuszczalnych i rezerwowym instalacjom. Używana dziś w śmigłowcach EC175 i EC145 T2 Helionix® to koncepcja rodziny awioniki, która umożliwia integrację i modernizację ulepszeń oprogramowania w H160 oraz innych rodzinach śmigłowców produkowanych przez firmę obecnie, w przyszłości i rozwijanych.

Jako napęd H160 wybrano nowy silnik Turbomeca Arrano o mocy 1100 KM, który zapewnia znaczące zmniejszenie zużycia paliwa przy zwiększonym zasięgu i udźwigu, a zarazem jest bardziej przyjazny dla środowiska naturalnego. Dla jego potrzeb opracowano koncepcję zoptymalizowanej obsługi technicznej, która znacząco zmniejsza potrzebę obsługi bieżącej w warsztacie, co zapewnia obniżenie kosztów eksploatacji śmigłowca.


(fot. airbushelicopters.com)

Dodatkowe cechy H160 to elektrycznie uruchamiane podwozie, wymagające mniej czynności obsługowych i umożliwiające przewiezienie ładunku o większej masie, łatwiejszy dostęp do punktów obsługowych, co wzięto pod uwagę już podczas procesu projektowania, a także elastyczność planu obsługowego dopasowanego do pogrzeb i ograniczeń użytkowników dzięki metodologii przeglądów MSG-3 (Maintenance Steering Group-3).

Airbus Helicopters wiele zainwestował w program H160, aby zapewnić jego doskonałość już na etapie opracowywania. Trzy prototypowe śmigłowce i dwa nowe zintegrowane stanowiska do prób oznaczają, że kompletna walidacja integracji różnych instalacji i elementów, zapewniająca najwyższy poziom dojrzałości konstrukcji, zostanie dokonana przed pierwszym lotem H160 i skrócony zostanie proces rozwojowy. Dynamic Helicopter Zero to stanowisko badawcze całkowicie odwzorowujące układ dynamiczny śmigłowca, układ sterowania wirnikiem nośnym i śmigłem ogonowym, a także instalację hydrauliczną, elektryczną, awioniki i diagnostyczną. Z kolei System Helicopter Zero służy do integracji awioniki, wiązek przewodów elektrycznych, instalacji paliwowej, instalacji hydraulicznej, układu sterowania lotem, oświetlenia i wszystkich kluczowych elementów H160, które są połączone elektrycznie i używają oprogramowania.

Prace nad H160 rozpoczęto w 2013 r., a ostateczna konfiguracja śmigłowca została zatwierdzona w tym roku. Pierwszy lot śmigłowca także nastąpi w 2015 r., a rozpoczęcie eksploatacji zaplanowano w 2018 r.

Będąc pierwszym śmigłowcem wprowadzonym pod nową nazwą Airbus Helicopters, która całkowicie pokazuje kluczowe wartości firmy, jak doskonałość, manewrowość, jedność i integralność, H160 wprowadza nowy system oznaczania produktów, wraz z przekształceniem firmy. Zgodnie ze strategią stosowaną przez Airbus, oznaczenia „AS” i „EC” dla produkowanych śmigłowców zostają zastąpione przez „H”. Wersje wojskowe będą oznaczane literą „M” po nazwie modelu.

Wydarzenia związane z działalnością Airbus Helicopters podczas Heli-Expo 2015, w tym także codzienne oświadczenia i prezentacje można śledzić odwiedzając nową stronę internetową firmy pod adresem: http://www.airbushelicopters.com. Dostępne są także powiadomienia na Twitterze pod adresem: #HAI_EXPO15 i ha sztagiem dla H160: #LiftingEmotions.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony