Firma Airbus Helicopters odporna na wyzwania w 2020 roku

Airbus Helicopters - budynek (fot. promenad.hu)

W 2020 roku Airbus Helicopters zdobył zamówienia na 289  śmigłowców (po redukcjach 268) na trudnym rynku, na który silnie wpłynęły gospodarcze skutki pandemii COVID-19 i wzmocnił pozycję na rynku cywilnym i służb publicznych. Ponadto firma dostarczyła 300 wiropłatów klientom na całym świecie mimo ograniczeń w podróżowaniu, co dało stabilny 48% udział w rynku śmigłowców cywilnych i dla służb publicznych, a tym samym umożliwiło Airbus Helicopters utrzymanie wiodącej pozycji, dzięki szerokiej gamie konkurencyjnych produktów zaprojektowanych z myślą o klientach potrzebujących ich do wykonywania różnych misji.

„Jestem dumny z naszych zespołów na całym świecie, które dostosowały sposób pracy, aby być dla naszych klientów tam, gdzie najbardziej nas potrzebowali, starając się pomóc im w wykonywaniu ich podstawowych misji, dostarczając śmigłowce i związane z nimi wsparcie oraz usługi. Dziękuję naszym klientom za nieustające zaufanie do Airbus Helicopters” – powiedział Bruno Even, prezes Airbus Helicopters. „Certyfikowaliśmy H145 z wirnikiem pięciołopatowym, H160 oraz położyliśmy solidne fundamenty pod technologie bezemisyjne dzięki naszemu demonstratorowi CityAirbus” –dodał.

Kluczowe dostawy w 2020 r. obejmowały pierwszy pięciołopatowy H145, przekazany pod koniec września pierwszemu klientowi – Norsk Luftambulanse, świadczącemu usługi lotniczego pogotowia ratunkowego, a następnie dostawy H145 do DRF Luftrettung pod koniec roku. Spośród maszyn ciężkich wymienić należy przekazanie pierwszych H225M siłom powietrznym Kuwejtu, a także pierwszych NH90 dla hiszpańskich sił powietrznych. Ponadto we wrześniu dostarczono na czas, zgodnie z kosztami i oczekiwaną jakością, czterysta sześćdziesiąty trzeci egzemplarz UH-72A Lakota z fabryki Airbus Helicopters w Columbus w stanie Mississippi.

Najważniejsze zamówienia z roku 2020 dotyczą 84 egzemplarzy bestsellerowego śmigłowca H145, w tym 17 sztuk UH-72B dla wojsk lądowych USA – pierwszych zamówionych w wersji wyposażonej w fenestron i awionikę Helionix. Klienci zamówili ponadto 33 śmigłowce H135, a ten typ otrzymał certyfikat EASA dla zwiększonej masy startowej, jak również pod koniec 2020 r. dla nowego układu kokpitu, umożliwiającego wykonywanie lotów IFR przez jednego pilota. Firmy Milestone Aviation i Heli-Union zamówiły wielozadaniowe H160, które posłużą do szerokiego zakresu misji, w tym transportu morskiego.

Sukcesem może pochwalić się NH90; Bundeswehra zamówiła 31 maszyn w wersji morskiej, do zastąpienia starzejącej się floty Sea Lynxów, planowanej do wycofania. Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA) potwierdziła zamówienie na opracowanie nowej wersji maszyny – Standard 2 – na potrzeby francuskich wojsk specjalnych, a dziewiczy lot pod koniec roku wykonał pierwszy NH90 dla Kataru.

Dział obsługi klienta i serwisu po raz kolejny zdobył kontrakty na usługi wsparcia HCare, a do grona klientów dołączyły National Aeronautics and Space Administration (NASA) i Air Methods Corporation. W obliczu globalnej pandemii firma zmobilizowała się do utrzymania klientów wojskowych i cywilnych w powietrzu dzięki podwyższonemu poziomowi wsparcia technicznego i logistycznego, nowym rozwiązaniom do nauczania na odległość i bezpośredniej pomocy w udostępnianiu pilotom i załogom wyposażenia ochronnego. Nowa platforma współpracy z klientami – AirbusWorld – została uruchomiona w oparciu o ich opinie i oferuje usprawniony interfejs użytkownika oraz nowe funkcje wspierające kontakty między klientami i firmą.

Odporny na wstrząsy rynkowe model biznesowy Airbus Helicopters umożliwia dalsze inwestowanie i przygotowywanie przyszłościowych produktów. W 2020 r. w dziedzinie innowacji firma odnotowała pierwszy w pełni automatyczny lot demonstratora CityAirbus, który odegra ważną rolę w rozwoju lotów bezemisyjnych i przygotowaniu przyszłego rynku miejskiej mobilności powietrznej. VSR700, bezzałogowy wiropłat firmy, wykonał pierwszy swobodny lot w lipcu, a testy autonomicznego lądowania na pokładzie okrętu zaliczył pod koniec roku.

Źródło: Airbus Helicopters
comments powered by Disqus