Bundeswehra zamawia śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze H145
Federalny Urząd ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Technicznego Bundeswehry (BAAINWBw) zamówił siedem śmigłowców H145, aby zastąpić przestarzałą flotę poszukiwawczo-ratowniczych Bell UH-1D Sił Zbrojnych Niemiec (Bundeswehry). Śmigłowce zostaną dostarczone w 2020 r. i będą stacjonować w bazach w Niederstetten, Holzdorf i Nörvenich. Airbus Helicopters będzie również odpowiedzialny za wsparcie logistyczne, naprawy i obsługę techniczną śmigłowców.
„Jesteśmy dumni, że otrzymaliśmy kolejne zamówienie na nasze śmigłowce z rodziny H145 od Bundeswehry. To usprawni standaryzację floty śmigłowców lekkich Bundeswehry”, powiedział Wolfgang Schoder, wiceprezes wykonawczy ds. programów śmigłowców lekkich i rządowych Airbus Helicopters. „Śmigłowce już użytkowane przez Bundeswehrę sprawdziły się w szczególności dzięki bardzo wysokim poziomom gotowości operacyjnej i widzimy o wiele więcej możliwości dla elastycznej i niezawodnej rodziny H145, które mogą wykonywać szeroki zakres zadań we wszystkich rodzajach sił zbrojnych”.
Zgodnie z umową zawartą z Federalnym Ministerstwem Transportu, Bundeswehra jest odpowiedzialna również za operacje poszukiwawczo-ratownicze ofiar wypadków lotniczych na terytorium Niemiec. W związku z tym utrzymuje flotę śmigłowców poszukiwawczych i ratowniczych w stałym trybie gotowości. Śmigłowce te są również dostępne do użytku w ramach krajowych operacji zarządzania kryzysowego. Pierwsze śmigłowce Bell UH-1D eksploatowane obecnie przez Bundeswehrę po raz pierwszy weszły do służby we wczesnych latach 1970’.
H145 LUH SAR (lekki śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy) jest wyposażony m.in. w doskonałe kamery, reflektory poszukiwawcze, urządzenia odbierające sygnały awaryjnych nadajników lokacyjnych, kompletny zestaw sprzętu medycznego, wciągarki ratunkowe i zawiesia ładunkowe, które mogą być używane np. do przenoszenia zbiorników ze środkami gaśniczymi.
H145M, wojskowa wersja H145, to wypróbowany i sprawdzony dwusilnikowy śmigłowiec lekki, który po raz pierwszy został dostarczony do Bundeswehry w 2015 r. i od tego czasu został zamówiony także przez Serbię, Węgry, Tajlandię i Luksemburg. Gotowość do wykonania misji H145M, które są już eksploatowane, przekracza 95%.
W swojej bazie w Laupheim, Bundeswehra ma 15 lekkich śmigłowców H145M służących jako wsparcie dla sił specjalnych. Piloci śmigłowców ze wszystkich rodzajów sił zbrojnych szkolą się na H135, „młodszym bracie” H145.
Napędzany dwoma silnikami Safran Arriel 2E, H145 jest wyposażony w cyfrowy układ sterowania silnikiem (FADEC) i pakiet cyfrowej awioniki Helionix. Ma też 4-osiowego autopilota o doskonałych osiągach, zwiększającego bezpieczeństwo i zmniejszającego wysiłek pilota. Szczególnie niski poziom emitowanego przez niego hałasu sprawia, że H145 jest najcichszym śmigłowcem w swojej klasie.
Komentarze