Przejdź do treści
CLTV "Moon Cruiser" (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus tworzy dla ESA koncepcję "Moon Cruisera" – pojazdu transferowego na Księżyc

Airbus otrzymał od Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) zlecenie na studium wykonalności CLTV (Cis-Lunar Transfer Vehicle) "Moon Cruiser". Zgodnie z koncepcją badania (obejmującego dwie równoległe fazy A/B1), CLTV ma być wszechstronnym, autonomicznym pojazdem logistycznym, który mógłby na przykład zapewnić terminowe i skuteczne wsparcie NASA i ESA podczas przyszłych ksiezycowych misji Artemis. Statek kosmiczny bazowałby na istniejących i sprawdzonych technologiach i uzupełniał potencjał wielofunkcyjnego europejskiego dużego lądownika logistycznego (EL3).

Prowadzenie misji księżycowych, w tym lądowanie na Księżycu i budowa tam stacji kosmicznej Gateway, jest dla społeczności międzynarodowej złożonym i trudnym zadaniem. Wymaga precyzyjnie zaplanowanego łańcucha dostaw i misji zaopatrzeniowych. Koncepcja Moon Cruisera proponowana przez Airbusa wspiera te wyzwania na kilka sposobów:

• w odniesieniu do logistyki Gateway: CLTV może wozić ładunki lub paliwo do tankowania na orbicie księżycowej oraz do stacji księżycowej, międzynarodowego projektu prowadzonego przez NASA (Stany Zjednoczone) i ESA (Europa), wspierając tym samym zrównoważoną obecność na Księżycu i filar programu Artemis.

• w odniesieniu do transportu dużego modułu księżycowego na niską orbitę księżycową: CLTV jest potrzebny do latania lądownikiem lub stopniem wynoszącym między Gateway a niską orbitą księżycową, dla zapewnienia bardziej rozbudowanych usług.

• wszechstronność CLTV pozwoli mu też wspierać misje dotyczące infrastruktury orbitalnej na niskiej orbicie wokółziemskiej (wobec następcy Międzynarodowej Stacji Kosmicznej – ISS), a także obsługę telekomunikacyjnych satelitów geostacjonarnych.

Konstrukcja CLTV umożliwi wykonywanie wielu rodzajów misji za pomocą jednego pojazdu i będzie kompatybilna z różnymi wyrzutniami. Rozwiązanie proponowane przez Airbusa jest dojrzałą, wszechstronną i modułową koncepcją opartą na szerokim portfolio projektów misji i pojazdów do lotów kosmicznych i eksploracji przestrzeni pozaziemskiej, zbudowanych przez Airbus dla ESA, w tym na europejskim module usługowym Orion (ESM), a także na pięciu udanych lotach automatycznych statków zaopatrzeniowych (Automated Transfer Vehicle – ATV), które dostarczyły już w kosmos łącznie około 30 ton ładunku.

„Dzięki koncepcji Airbus Moon Cruiser dla CLTV tworzymy pierwsze elementy pozwalające  na współpracę ludzi i maszyn na całej trasie między Ziemią a Księżycem. CLTV może obsługiwać logistykę Gateway i uzupełniać duży lądownik EL3, umożliwiając dodatkowe misje, niezależnie od tego, czy organizowane przez Europejczyków, czy szerszej współpracy międzynarodowej”, powiedział Andreas Hammer, szef działu eksploracji kosmosu w Airbusie.

CLTV można wynieść w kosmos rakietą Ariane 6 i może on dostarczyć do stacji Gateway moduł o wadze ponad 4,5 tony. Europejska Agencja Kosmiczna ESA mogłaby dysponować CLTV w drugiej połowie bieżącej dekady.

Celem podmiotów zaangażowanych w projekt jest ocena kolejnych fazy wdrażania (B2/C/D) CLTV na najbliższym posiedzeniu Rady Ministerialnej w 2022 r., co pozwoliłoby planować pierwszą misję Moon Cruisera na 2027 r.

Airbus buduje europejski moduł serwisowy dla ESA. Dołączy on do nowego statku kosmicznego NASA Orion, głównego amerykańskiego hubu tworzonego z myślą o przyszłej eksploracji kosmosu. Pierwszy moduł serwisowy Airbus przekazał już NASA. Obecnie w zakładzie w Bremie powstaje drugi moduł serwisowy. Pierwszy start – lot testowy bez astronautów – który zabierze Oriona na orbitę księżycową i z powrotem na Ziemię jest planowany na 2021 rok jako misja Artemis I.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony