Przejdź do treści
A330 MRTT startujący do lotu testowego z załogą fabryczną w Getafe w Hiszpanii (fot. Airbus)
Źródło artykułu

Airbus dostarczył wielonarodowej jednostce NATO pierwszy samolot A330 MRTT

29 czerwca 2020 r., podczas uroczystości na hiszpańskim lotnisku Getafe, Airbus przekazał wielonarodowej jednostce NATO MFF (Multinational MRTT Fleet) pierwszy z 8 zamówionych na jej rzecz wielozadaniowych samolotów tankująco-transportowych A330 MRTT. Formalna akceptacja pierwszej maszyny stanowi historyczny moment na drodze do rozpoczęcia działalności operacyjnej przez jednostkę lotniczą sformowaną przez Holandię, Luksemburg, Norwegię, Niemcy, Belgię i Czechy.

Następnego dnia samolot odleciał do głównej bazy MFF w holenderskim Eindhoven. Flota MMF będzie także działać z drugiego lotniska – wysuniętej bazy w niemieckiej Kolonii.

Dirk Hoke, prezes Airbus Defence and Space, powiedział: „Program NATO MMF znakomicie symbolizuje przyszłość współpracy obronnej. Dowodzi sukcesu koncepcji łączenia i udostępniania zasobów (pooling & sharing). Jako zaufany partner sił zbrojnych Airbus jest dumny z faktu, że projekt bazuje na samolocie A330 MRTT, zapewniającym państwom NATO istotne zdolności i interoperacyjność”.

Peter Dohmen, dyrektor generalny Agencji Wsparcia i Zamówień NATO (NSPA), stwierdził: „Program MMF to przykład doskonałej współpracy między państwami, UE i NATO oraz owocnej kooperacji agencji OCCAR i NSPA. Pozyskiwane w nim wyjątkowe, nowoczesne zdolności logistyczne umożliwią państwom zaangażowanym w inicjatywę prowadzenie różnych misji w wielu domenach. Dziękujemy państwom MMF za ich nieustające zaufanie do NSPA jako zarządcy projektu i życzymy sukcesów w przyszłych działaniach”.

Matteo Bisceglia, dyrektor Organizacji ds. Współpracy Zbrojeniowej (OCCAR), powiedział: „Dostawa pierwszego samolotu dla MMF stanowi kluczowy punkt w realizacji umowy zarządzanej przez OCCAR. Nasza agencja jest dumna z tego, że dostarczyliśmy klientowi samolot na czas, bez żadnych problemów w odniesieniu do wydajności lub kosztów. Sukces zawdzięczamy zaufaniu państw-członków inicjatywy MMF do zdolności NSPA i OCCAR do skutecznego zarządzania programem, doskonałej współpracy z UE i chęci odniesienia sukcesu przez doświadczony personel MMF”.

Program MMF jest finansowany przez sześć państw, które zyskają wyłączne prawa do użytkowania zamówionych samolotów jako zasobu NATO. Dostarczone maszyny będą skonfigurowane do wykonywania zadań tankowania w powietrzu, transportu pasażerów i ładunków oraz ewakuacji medycznej.

Program MMF uruchomiła w 2012 roku Europejska Agencja Obrony (EDA). OCCAR – jako agencja wykonująca umowę w imieniu NSPA - zarządza procesem zakupu samolotów oraz pierwszymi dwoma latami ich obsługi technicznej. Po początkowej fazie wdrożenia maszyn odpowiedzialność za całkowite zarządzanie ich eksploatacją przejmie NSPA.

A330 MRTT udanie łączy zaawansowane technologie instalowanych na pokładzie nowej generacji latającej cysterny z doświadczeniem wynikającym z 200 000 godzin lotów. Samoloty A330 MRTT mogą tankować statki powietrzne wielu państw i zapewniają prawdziwą wielozadaniowość, co udowodniły podczas ostatnich misji medycznych i strategicznych zadań transportowych związanych z pandemią COVID-19.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony