Przejdź do treści
Pop.Up – moduł powietrzny (fot. Italdesign)
Źródło artykułu

Trzeci wymiar transportu miejskiego – Italdesign i Airbus przedstawiają Pop.Up

Podczas 87. targów Geneva International Motor Show firmy Italdesign i Airbus przedstawiły koncepcję Pop.Up, pierwszego modularnego, w pełni elektrycznego, bezemisyjnego systemu transportowego, który ma ograniczyć wzmożony ruch na drogach w zatłoczonych megamiastach. Pop.Up to wizja transportu multimodalnego, który w pełni wykorzystuje zarówno przestrzeń naziemną jak i powietrzną.

Ta realistyczna koncepcja jest wynikiem wspólnej refleksji firm Italdesign i Airbus nad kwestią poruszania się w przestrzeni miejskiej, jednym z najbardziej palących problemów mieszkańców megamiast na całym świecie. Ponieważ zatłoczenie na drogach ma znacznie nasilić się do 2030 roku, firmy postanowiły połączyć swoją wiedzę inżynierską i znaleźć optymalny sposób na stworzenie zrównoważonego, modularnego i multimodalnego systemu transportu miejskiego. Tak powstała koncepcja Pop.Up.

System Pop.Up składa się z trzech warstw:
• platforma sztucznej inteligencji, która na podstawie wiedzy o użytkownikach zarządza podróżą, oferując alternatywne scenariusze użycia i zapewniając bezproblemowy dojazd do celu;
• pojazd w kształcie kapsuły pasażerskiej, który może łączyć się z dwoma różnymi i niezależnymi napędzanymi elektrycznie modułami (modułem naziemnym i modułem napowietrznym). Kapsuła Pop.Up może też integrować się z innymi środkami transportu publicznego (na przykład koleją lub systemem hyperloop);
• moduł interfejsu, który utrzymuje dialog z użytkownikami w środowisku wirtualnym.

Pop.Up oszczędza czas, oferując pasażerom elastyczny, współdzielony, adaptowalny sposób poruszania się po miastach – nową koncepcję systemu transportowego skupionego na użytkowniku.

Pojazd Pop.Up łączy elastyczność małego, dwumiejscowego samochodu ze swobodą i szybkością samolotu pionowego startu i lądowania (VTOL), tworząc pomost między światami motoryzacji i lotnictwa.

Zasada działania Pop.Up jest prosta: pasażerowie planują podróż i rezerwują miejsce za pomocą łatwej w użyciu aplikacji. System automatycznie podpowiada najlepsze rozwiązanie – na podstawie wiedzy o użytkownikach, zależności czasowych, natężenia ruchu, kosztów, wymagań w zakresie wspólnych przejazdów – dołączając kapsułę pasażerską do modułu powietrznego lub naziemnego albo do innego środka transportu i uwzględniając preferencje oraz potrzeby pasażerów.

Kluczowym elementem projektu jest kapsuła pasażerska. Ten zaawansowany technicznie, samonośny kokon z włókna węglowego ma 2,6 metra długości, 1,4 metra wysokości i 1,5 metra szerokości. Kapsuła zmienia się w miejski samochód, po prosty łącząc się z modułem naziemnym, który ma podwozie z włókna węglowego i jest zasilany akumulatorowo.

Podczas podróży przez zatłoczone megamiasto kapsuła odłącza się od modułu naziemnego i jest przenoszona przez moduł powietrzny o wymiarach 5 x 4,4 metra napędzany ośmioma przeciwbieżnymi wirnikami. W takiej konfiguracji Pop.Up staje się samolotem miejskim z automatycznym pilotem i może efektywnie przemieścić się między punktami A i B, unikając korków drogowych.

Kiedy pasażerowie dotrą do celu, moduły powietrzne i naziemne wraz z kapsułą autonomicznie wracają do specjalnych stacji ładowania, gdzie czekają na następnych klientów.

Dzięki możliwości łączenia kapsuły z innymi środkami transportu publicznego podróż systemem Pop.Up przebiega bezproblemowo. Użytkownik cały czas pozostaje w tej samej kapsule, więc nie martwi się o przesiadki i może cieszyć się całą podróżą dzięki interakcjom czasu rzeczywistego miedzy kapsułą a otaczającym ją środowiskiem i społecznościami miejskimi.

Airbus, lider branży lotniczej i kosmicznej, wykorzystuje swoją specjalistyczną wiedzę, aby opracować przełomowe koncepcje, które przyczynią się do złagodzenia narastającego zatłoczenia w miastach. – Dodanie trzeciego wymiaru do multimodalnych sieci transportowych z pewnością podniesie jakość życia i usprawni sposób, w jaki przemieszczamy się z punktu A do B – powiedział Mathias Thomsen, dyrektor generalny ds. miejskiej mobilności powietrznej w firmie Airbus, podczas prezentacji projektu. – Skuteczne projektowanie i wdrażanie rozwiązań, które będą działać zarówno w powietrzu, jak i na ziemi, wymaga współpracy między sektorem lotniczym a motoryzacyjnym, a także lokalnymi organami rządowymi odpowiedzialnymi za infrastrukturę oraz ramy regulacyjne. Firma Italdesign, która ma potwierdzone osiągnięcia w dziedzinie projektowania wyjątkowych pojazdów, była dla nas naturalnym partnerem w tym unikatowym projekcie koncepcyjnym.

Italdesign to firma usługowa założona w celu dostarczania rozwiązań i usług związanych z mobilnością zainteresowanym firmom na całym świecie. Szukanie przyszłych rozwiązań to część naszego DNA – powiedział dyrektor generalny Italdesign, Jörg Astalosch. – Dziś samochody stanowią część znacznie szerszego ekosystemu: jeśli chcesz zaprojektować miejski pojazd przyszłości, tradycyjny samochód nie może być jedynym rozwiązaniem dla megamiast; trzeba myśleć o zrównoważonej i inteligentnej infrastrukturze, aplikacjach, integracji, systemach zasilania, planowaniu miejskim, aspektach społecznych itd.  W ciągu następnych kilku lat transport naziemny osiągnie następny poziom rozwoju; stanie się nie tylko współdzielony, połączony siecią i autonomiczny, ale również multimodalny i przejdzie w trzeci wymiar. Airbus, lider branży lotniczo-kosmicznej, jest dla nas idealnym partnerem, który podziela naszą wizję przyszłości megamiast i pracuje nad stworzeniem zrównoważonego, multimodalnego systemu transportu miejskiego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony