Przejdź do treści
Źródło artykułu

AW189 z certyfikatem EASA

AgustaWestland, spółka należąca do Finmeccanica, z przyjemnością informuje, że 7 lutego 2014 r. średni dwusilnikowy śmigłowiec nowej generacji AW189 uzyskał certyfikat typu EASA (European Aviation Safety Agency). EASA zrealizowała ostatnie czynności walidacyjne z wykorzystaniem pierwszego egzemplarza typu śmigłowca produkcyjnego, które poprzedziło zakończone powodzeniem we wrześniu ubiegłego roku tzw. Type Board Meeting. Pierwsze dwa egzemplarze AW189 w konfiguracji do realizacji misji w morskim sektorze wydobywczym zostaną dostarczone Bristow Group w najbliższym czasie.

Po niespełna trzech latach od oficjalnej prezentacji AW189 podczas Paris Air Show w czerwcu 2011 r., spółka AgustaWestland uzyskała certyfikat EASA dzięki bliskiej współpracy między zespołami EASA a AgustaWestland. Poprzez AW189, spółka AgustaWestland odpowiada na zapotrzebowanie rynku na średni dwusilnikowy śmigłowiec nowej generacji oraz realizuje swój cel, polegający na znacznemu skróceniu czasu wprowadzenia na rynek śmigłowca, przy jednoczesnym spełnieniu najbardziej restrykcyjnych wymagań organów certyfikacyjnych oraz rynku.

Zcertyfikowana konfiguracja śmigłowca AW189 spełnia wymogi operacji realizowanych w morskim sektorze naftowo-gazowym i posiada wyposażenie oraz rozwiązania awioniczne niezbędne do wykonywania tych wymagających zadań. Zcertyfikowana obwiednia osiągów śmigłowca umożliwia operatorom realizację misji w trudnych i surowych warunkach środowiskowych już od wprowadzenia śmigłowca do eksploatacji.

Jeszcze przed wprowadzeniem śmigłowca do eksploatacji, spółka AgustaWestland stworzyła szeroki wachlarz rozwiązań z zakresu wsparcia i szkolenia, w tym wirtualne i naziemne trenażery obsługi oraz trenażer lotu AW189 (FTD, Flight Training Device), który otrzymał wspólną kwalifikację EASA/ENAC do poziomu FTD 2 wg CS-FSTD(H). Trenażer lotu, jak i symulator pełnego zakresu lotu AW189 (FFS, Full Flight Simulator), który już niedługo będzie gotowy do użycia, znajdują się w Akademii Szkoleniowej AgustaWestland w Sesto Calende (Włochy).

Daniele Romiti, CEO AgustaWestland, powiedział, “Certyfikacja śmigłowca nowej generacji AW189 przez EASA to ogromne osiągniecie. Jest to przełomowy moment w rozwoju nowej generacji śmigłowców dalekiego zasięgu i wprowadzaniu do służby najnowszego członka naszej unikalnej rodziny śmigłowców.

I dodał, „Naszym celem jest zapewnienie licznym klientom, którzy już zamówili AW189 i niedługo odbiorą swoje śmigłowce, usług na najwyższym poziomie w branży, umożliwiających im wykorzystywanie najlepszych w klasie AW189 możliwości.”

Pierwsza linia montażu końcowego AW189 znajduje się w Vergiate (Włochy). Druga powstaje w brytyjskim zakładzie AgustaWestland w Yeovil, w którym początkowo produkowane będą śmigłowce AW189 przeznaczone do realizacji misji poszukiwawczo-ratowniczych w Wielkiej Brytanii przez nowe służby. Następnie, będzie ona wykorzystywana, aby sprostać globalnemu zapotrzebowaniu na śmigłowce AW189 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej. 

Spółka PZL-Świdnik bierze udział w rozwoju śmigłowca AW189, teraz także w procesie jego produkcji. Od 2013 r. zaangażowanie zakładu w Świdniku znacznie wzrosło, dzięki powierzeniu przedsiębiorstwu realizacji szerokiej gamy prób statycznych i wytrzymałościowych komponentów AW189. Jako centrum doskonałości w zakresie produkcji struktur lotniczych większości śmigłowców AgustaWestland, PZL-Świdnik wytwarza obecnie kadłuby oraz belki ogonowe śmigłowca AW189.

Nicola Bianco, Dyrektor Zarządzający PZL-Świdnik, powiedział, „AW189 czerpie z tych samych technologii, które wykorzystywane są w oferowanym polskiemu MON śmigłowcu AW149. Jesteśmy dumni z osiągnięcia AW189. Napawa nas ono optymizmem co do świetlanej przyszłości przed AW149 w Polsce.”

AW189 został zaprojektowany, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu rynku na uniwersalne, przystępne cenowo, średnie dwusilnikowe śmigłowce wielozadaniowe. Nowy AW189 klasy 8,3 ton przystosowany jest do realizacji transportowych misji dalekiego zasięgu w morskim sektorze wydobywczym i zadań poszukiwawczo-ratowniczych. Do tej pory zamówiono 130 śmigłowców, w tym opcje oraz umowy ramowe, co w pełni potwierdza jego wiodącą pozycję w tej kategorii. Wśród nabywców AW189 znajduje się wielu przodujących na świecie operatorów dużych flot, np. Avincis Group, Bristow Group, Era Group, Gulf Helicopters i Weststar Aviation Services. Oprócz tego, kluczowe spółki leasingujące śmigłowce takie jak Lease Corporation International, Milestone Aviation Group czy Waypoint Leasing podpisały umowy na AW189. 

W standardowej wersji w obszernej kabinie znajduje się 16 foteli, z możliwością zwiększenia ich liczby do 19 (duże zagęszczenie) lub zmniejszenia do 12 (misje dalekiego zasięgu). Konstrukcja kokpitu, w którym wykorzystano najnowsze technologie zwiększające świadomość sytuacyjną, obniża obciążenie pracą pilota i poprawia bezpieczeństwo. Śmigłowiec AW189 spełnia najnowsze międzynarodowe wymogi bezpieczeństwa (EASA / FAA Part 29, JAR OPS 3 / EU-OPS). Unikalność śmigłowca AW189 przejawia się w zdolności jego przekładni głównej do pracy bez oleju przez 50 minut, co przewyższa obecne standardy certyfikacyjne i zapewnia niezrównany poziom bezpieczeństwa i niezawodność podczas realizacji misji dalekiego zasięgu w morskim sektorze wydobywczym.

AW189 należy do rodziny najnowszej generacji śmigłowców AgustaWestland, obejmującej również modele AW169 i AW139. Śmigłowce te cechują się jednakowymi wysokimi parametrami lotu i właściwościami w dziedzinie bezpieczeństwa. Zastosowano w nich także jednakowy układ kokpitu oraz wspólną filozofię konstrukcji i obsługi. Wszystko to umożliwi klientom wykorzystującym floty śmigłowców klasy 4-8,5 ton skuteczniejszą realizację misji. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony