Załamanie emocjonalne kapitana przyczyną wypadku Dash Q-400 w Nepalu – raport końcowy
Komisja Badania Wypadków Lotniczych Nepalu opublikowała raport końcowy dotyczący katastrofy Dash Q-400 linii Us-Bangla (znaki rejestracyjne S2-AGU), do której doszło 12 marca 2018 r. na międzynarodowym lotnisku w Katmandu. Samolot wykonywał rejs BS-211 z Dhaka. W wyniku tego zdarzenia zginęło łącznie 51 osób (w tym cała 4 osobowa załoga), a 20 odniosło poważne obrażenia.
Winą za katastrofę śledczy obarczyli kapitana samolotu (52 lata), który według nich podczas lotu przeszedł załamanie emocjonalne. W tym czasie wykazywał skrajne zachowania, od wielokrotnego płaczu do palenia papierosów w kokpicie, a dodatkowo nieustannie kłócił się ze swoim drugim pilotem (kobietą).
Mężczyzna był rozdrażniony, spięty, kapryśny i bardzo zdenerwowany uwagami FO, która zakwestionowała jego reputację jako instruktora linii lotniczej. W różnych momentach lotu był wobec niej agresywny i wydawał się także być zmęczony z powodu braku snu poprzedniej nocy.
Ujawnione fragmenty raportu wskazują, że kapitan oszukał kontrolerów ruchu lotniczego odnośnie konfiguracji samolotu do lądowania. Podczas podejścia nie wykonał instrukcji kontrolera ATC, który wydał mu zgodę na wykonanie podejścia od południa na pas 20, a zamiast tego rozpoczął trudniejsze od północy na pas 02 i nie był w stanie ustabilizować samolotu przed lądowaniem.
Wypadek został uznany za najtragiczniejszą katastrofę lotniczą w Himalajach od 26 lat.
Pełny raport końcowy (w jęz. angielskim) dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze